Wymagania na poszczególne oceny – informatyka



Pobieranie 61 Kb.
Data24.02.2019
Rozmiar61 Kb.

Wymagania na poszczególne oceny – INFORMATYKA

klasa VII 2017/2018
Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na stopień poprzedni.

Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.


Ocena

Stopień dopuszczający
Uczeń:


Stopień dostateczny
Uczeń:


Stopień dobry
Uczeń:


Stopień bardzo dobry
Uczeń:


  • wymienia dwie dziedziny, w których wykorzystuje się komputery

  • identyfikuje elementy podstawowego zestawu komputerowego

  • wyjaśnia, czym jest program komputerowy

  • wyjaśnia, czym jest system operacyjny

  • uruchamia programy komputerowe

  • kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując Schowek

  • wyjaśnia, czym jest złośliwe oprogramowanie

  • otwiera, zapisuje i tworzy nowe dokumenty

  • wymienia sposoby pozyskiwania obrazów cyfrowych

  • tworzy rysunki w edytorze grafiki GIMP

  • stosuje filtry w edytorze grafiki GIMP

  • zaznacza, kopiuje, wycina i wkleja fragmenty obrazu w edytorze grafiki GIMP

  • tworzy animacje w edytorze grafiki GIMP

  • wyjaśnia, czym są sieć komputerowa i internet

  • przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu

  • przestrzega zasad netykiety w komunikacji internetowej

  • tworzy, wysyła i odbiera pocztę elektroniczną

  • wyjaśnia, czym jest algorytm

  • wyjaśnia, czym jest programowanie

  • wyjaśnia, czym jest program komputerowy

  • buduje proste skrypty w języku Scratch

  • używa podstawowych poleceń języka Logo do tworzenia rysunków

  • wyjaśnia, czym jest dokument tekstowy

  • pisze tekst w edytorze tekstu

  • włącza podgląd znaków niedrukowanych w edytorze tekstu

  • wymienia dwie zasady redagowania dokumentu tekstowego

  • wymienia dwie zasady doboru parametrów formatowania tekstu

  • zna rodzaje słowników w edytorze tekstu.

  • wstawia obraz do dokumentu tekstowego

  • wykonuje operacje na fragmentach tekstu

  • wstawia proste równania do dokumentu tekstowego

  • wykonuje zrzut ekranu i wstawia go do dokumentu tekstowego

  • korzysta z domyślnych tabulatorów w edytorze tekstu

  • drukuje dokument tekstowy

  • wstawia do dokumentu tekstowego prostą tabelę

  • wstawia do dokumentu tekstowego listy numerowaną lub wypunktowaną

  • wstawia nagłówek i stopkę do dokumentu tekstowego

  • wyszukuje słowa w dokumencie tekstowym

  • wstawia przypisy dolne w dokumencie tekstowym

  • dzieli cały tekst na kolumny

  • odczytuje statystyki z dolnego paska okna dokumentu




  • wymienia cztery dziedziny, w których wykorzystuje się komputery

  • opisuje najczęściej spotykanie rodzaje komputerów (komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon)

  • nazywa najczęściej spotykane urządzenia peryferyjne i omawia ich przeznaczenie

  • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze

  • wymienia rodzaje programów komputerowych

  • wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla komputerów

  • kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując metodę „przeciągnij i upuść”

  • wyjaśnia, dlaczego należy tworzyć kopie bezpieczeństwa danych

  • wymienia rodzaje złośliwego oprogramowania

  • wymienia rodzaje grafiki komputerowej

  • opisuje zasady tworzenia dokumentu komputerowego

  • zmienia ustawienia narzędzi programu GIMP

  • wymienia etapy skanowania i drukowania obrazu

  • wymienia operacje dotyczące koloru możliwe do wykonania w programie GIMP

  • zapisuje w wybranym formacie obraz utworzony w programie GIMP

  • drukuje dokument komputerowy

  • wyjaśnia różnice pomiędzy kopiowaniem a wycinaniem

  • omawia przeznaczenie warstw obrazu w programie GIMP

  • tworzy i usuwa warstwy w programie GIMP

  • umieszcza napisy na obrazie w programie GIMP

  • stosuje podstawowe narzędzia Selekcji

  • tworzy proste animacje w programie GIMP

  • używa narzędzia Inteligentne nożyce programu GIMP do tworzenia fotomontaży

  • sprawnie posługuje się przeglądarką internetową

  • wymienia rodzaje sieci komputerowych

  • omawia budowę prostej sieci komputerowej

  • wyszukuje informacje w internecie

  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z sieci i internetu

  • pobiera różnego rodzaju pliki z internetu

  • dodaje załączniki do wiadomości elektronicznych

  • przestrzega postanowień licencji, którymi objęte są materiały pobrane z internetu

  • unika zagrożeń związanych z komunikacją internetową

  • wymienia etapy rozwiązywania problemów

  • opisuje algorytm w postaci listy kroków

  • omawia różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym

  • tłumaczy, czym jest środowisko programistyczne

  • tłumaczy, do czego używa się zmiennych w programach

  • przedstawia algorytm w postaci schematu blokowego

  • omawia budowę okna programu Scratch

  • wyjaśnia, czym jest skrypt w języku Scratch

  • stosuje powtarzanie poleceń (iterację) w budowanych skryptach

  • dodaje nowe duszki w programie Scratch

  • dodaje nowe tła w programie Scratch

  • omawia budowę okna programu Logomocja

  • tworzy pętle w języku Logo, używając polecenia Powtórz

  • wyjaśnia pojęcia: akapit, wcięcie, margines

  • tworzy nowe akapity w dokumencie tekstowym

  • stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu

  • korzysta ze słownika ortograficznego w edytorze tekstu

  • korzysta ze słownika synonimów w edytorze tekstu

  • wymienia trzy zasady redagowania dokumentu tekstowego

  • wymienia trzy zasady doboru parametrów formatowania tekstu

  • stosuje różne sposoby otaczania obrazu tekstem

  • korzysta z gotowych szablonów podczas tworzenia dokumentu tekstowego

  • przemieszcza obiekty w dokumencie tekstowym osadza obraz w dokumencie tekstowym

  • modyfikuje obraz osadzony w dokumencie tekstowym

  • stawia i modyfikuje obraz jako nowy obiekt w dokumencie tekstowym

  • stosuje indeksy dolny i górny w dokumencie tekstowym

  • wstawia do dokumentu tekstowego równania o średnim stopniu trudności

  • wymienia zastosowania tabulatorów w edytorze tekstu,

  • stosuje spację nierozdzielającą w edytorze tekstu

  • stosuje style tabeli w edytorze tekstu

  • stosuje różne formaty numeracji i wypunktowania w listach wstawianych w edytorze tekstu

  • wstawia numer strony w stopce dokumentu tekstowego

  • zmienia znalezione słowa za pomocą opcji Zamień w edytorze tekstu

  • dzieli fragmenty tekstu na kolumny

  • przygotowuje harmonogram w edytorze tekstu

  • przygotowuje kosztorys w edytorze tekstu




  • wymienia sześć dziedzin, w których wykorzystuje się komputery,

  • opisuje rodzaje pamięci masowej

  • omawia jednostki pamięci masowej

  • wstawia do dokumentu znaki, korzystając z kodów ASCII

  • przyporządkowuje program komputerowy do odpowiedniej kategorii

  • wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla urządzeń mobilnych

  • przestrzega zasad etycznych podczas pracy z komputerem

  • kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując popularne programy do archiwizacji

  • kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując funkcje systemu operacyjnego

  • sprawdza, ile miejsca na dysku zajmują pliki i foldery

  • zabezpiecza komputer przez wirusami, instalując program antywirusowy

  • wymienia trzy formaty plików graficznych

  • tworzy w programie GIMP kompozycje z figur geometrycznych

  • ustawia parametry skanowania i drukowania obrazu

  • wykonuje w programie GIMP operacje dotyczące koloru,

  • korzysta z podglądu wydruku dokumentu

  • używa skrótów klawiszowych do wycinania, kopiowana i wklejania fragmentów obrazu

  • wyjaśnia, czym jest Selekcja w edytorze graficznym

  • charakteryzuje narzędzia Selekcji dostępne w programie GIMP

  • używa narzędzi Selekcji dostępnych w programie GIMP

  • zmienia kolejność warstw obrazu w programie GIMP

  • kopiuje teksty znalezione w internecie i wkleja je do innych programów komputerowych

  • zapamiętuje znalezione strony internetowe w pamięci przeglądarki

  • korzysta z komunikatorów internetowych do porozumiewania się ze znajomymi

  • wkleja do edytora tekstu obrazy pobrane z internetu

  • opisuje algorytm w postaci schematu blokowego

  • wymienia przykładowe środowiska programistyczne

  • stosuje podprogramy w budowanych algorytmach

  • wykorzystuje sytuacje warunkowe w budowanych algorytmach

  • używa zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch

  • wykorzystuje sytuacje warunkowe w skryptach budowanych w języku Scratch

  • konstruuje procedury bez parametrów w języku Scratch

  • używa sytuacji warunkowych w skryptach budowanych w języku Scratch

  • korzysta ze zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch

  • wykorzystuje pętle powtórzeniowe (iteracyjne) w skryptach budowanych w języku Scratch

  • wykorzystuje sytuacje warunkowe w języku Logo

  • używa zmiennych w języku Logo

  • otwiera dokument utworzony w innym edytorze tekstu

  • zapisuje dokument tekstowy w dowolnym formacie

  • kopiuje parametry formatowania tekstu

  • wymienia kroje pisma wymienia cztery zasady redagowania dokumentu tekstowego

  • wymienia cztery zasady doboru formatowania tekstu

  • stosuje zasady redagowania tekstu

  • przycina obraz wstawiony do dokumentu tekstowego formatuje obraz z wykorzystaniem narzędzi z grupy Dopasowywanie

  • zna co najmniej trzy układy obrazu względem tekstu

  • wyjaśnia zasadę działania mechanizmu OLE

  • wymienia dwa rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym

  • wykonuje zrzut aktywnego okna i wstawia go do dokumentu tekstowego

  • zna rodzaje tabulatorów specjalnych

  • wymienia zalety stosowania tabulatorów

  • formatuje komórki tabeli

  • zmienia szerokość kolumn i wierszy tabeli

  • modyfikuje nagłówek i stopkę dokumentu tekstowego

  • modyfikuje parametry podziału tekstu na kolumny

  • opracowuje projekt graficzny e-gazetki

  • łączy ze sobą kilka dokumentów tekstowych

  • współpracuje z innymi podczas tworzenia projektu grupowego




  • wymienia osiem dziedzin, w których wykorzystuje się komputery

  • wyjaśnia, czym jest system binarny (dwójkowy) i dlaczego jest używany w informatyce

  • samodzielnie instaluje programy komputerowe

  • wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie

  • stosuje skróty klawiszowe, wykonując operacje na plikach i folderach

  • zabezpiecza komputer przez zagrożeniami innymi niż wirusy

  • charakteryzuje rodzaje grafiki komputerowej

  • zapisuje obrazy w różnych formatach wyjaśnia, czym jest plik

  • wyjaśnia, czym jest ścieżka dostępu do pliku

  • wyjaśnia, czym jest rozdzielczość obrazu

  • charakteryzuje parametry skanowania i drukowania obrazu

  • poprawia jakość zdjęcia

  • wyjaśnia różnicę pomiędzy ukrywaniem a usuwaniem warstwy

  • wyjaśnia, czym jest i do czego służy Schowek

  • łączy warstwy w obrazach tworzonych w programie GIMP

  • wskazuje różnice między warstwą Tło a innymi warstwami obrazów w programie GIMP

  • pracuje na warstwach podczas tworzenia animacji w programie GIMP

  • korzysta z przekształceń obrazów w programie GIMP

  • wyjaśnia różnice pomiędzy klasami sieci komputerowych

  • dopasowuje przeglądarkę internetową do swoich potrzeb

  • korzysta z chmury obliczeniowej podczas tworzenia projektów grupowych

  • samodzielnie buduje złożone schematy blokowe do przedstawiania różnych algorytmów

  • konstruuje złożone sytuacje warunkowe (wiele warunków) w algorytmach

  • konstruuje procedury z parametrami w języku Scratch

  • dodaje nowe (trudniejsze) poziomy do gry tworzonej w języku Scratch

  • tworzy w języku Logo procedury z parametrami i bez nich

  • zmienia domyślną postać w programie Logomocja

  • ustala w edytorze tekstu interlinię pomiędzy wierszami tekstu oraz odległości pomiędzy akapitami

  • wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady redagowania dokumentu tekstowego

  • wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady doboru parametrów formatowania tekstu

  • rozumie różne zastosowania krojów pisma w dokumencie tekstowym

  • zna i charakteryzuje wszystkie układy obrazu względem tekstu

  • grupuje obiekty w edytorze tekstu

  • wymienia wady i zalety różnych technik umieszczania obrazu w dokumencie tekstowym i stosuje te techniki

  • wymienia trzy rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym, oraz ich aplikacje źródłowe

  • formatuje zrzut ekranu wstawiony do dokumentu tekstowego

  • wstawia do dokumentu tekstowego równania o wyższym stopniu trudności

  • zna zasady stosowania w tekście spacji nierozdzielających

  • stosuje tabulatory specjalne

  • tworzy listy wielopoziomowe

  • stosuje w listach ręczny podział wiersza

  • wyszukuje i zamienia znaki w dokumencie tekstowym

  • różnicuje treść nagłówka i stopki dla parzystych i nieparzystych stron dokumentu tekstowego

  • wyjaśnia, na czym polega podział dokumentu na sekcje

  • zapisuje dokument tekstowy w formacie PDF






Directory: wymagania 17 18

Pobieranie 61 Kb.

Share with your friends:




©operacji.org 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna