Szybkie udostępnienie dużej liczbie użytkowników dowolnej aplikacji



Pobieranie 0.66 Mb.
Strona1/3
Data04.05.2018
Rozmiar0.66 Mb.
  1   2   3

  1. Wstęp

Server Based Computing zwany architekturą cienkiego klienta jest to system scentralizowanego przetwarzania danych, który umożliwia bezpieczne udostępnienie aplikacji. Polega on na przeniesieniu całości przetwarzania aplikacji ze stacji PC na serwery aplikacji. Umożliwia to lepszy dostęp, wydajność i bezpieczeństwo, dzięki czemu pozwala zmniejszyć całkowity koszt utrzymania systemu. Rozwiązanie to umożliwia wielu użytkownikom na raz , korzystanie z programów zainstalowanych w jednym miejscu oraz wydajną pracę nawet na słabym sprzęcie.


Cechy Server Based Computing:

  • możliwość administracji i obsługi systemu z jednego miejsca oraz ograniczenie zaplecza serwisowego

  • użycie tanich w utrzymaniu urządzeń typu „cienki klient” (thin-client devices),

  • zebranie wszystkich aplikacji i danych w jednym miejscu - centralizacja danych i przetwarzania,

  • centralne wdrażanie i dostęp do aplikacji,

  • diagnozowanie problemów na odległość,

  • przejmowanie sesji (ekranu) dowolnego użytkownika,

  • poprawienie bezpieczeństwa systemu

  • możliwość komunikacji między komputerami pracującymi w różnych systemach operacyjnych,

  • brak zależności użytkownika końcowego od sprzętu i miejsca pracy,

  • ograniczenie dostępu do danych i aplikacji przez osoby niepowołane,

  • szybkie udostępnienie dużej liczbie użytkowników dowolnej aplikacji

  • bezpieczeństwo danych przetwarzanych na serwerze centralnym i wysoki poziom kontroli użytkowników

  • możliwość pracy na przeróżnych końcówkach klienckich (PC, Palmtop, terminal, etc.) z systemem operacyjnym klasy MS Windows, MacOS, Linux, etc.

  • niski koszt  wdrożenia i obsługi

  • maksymalizuje dostępność aplikacji za pośrednictwem sieci dla rozrastających się organizacji,

  • oferuje wyjątkową łatwość zarządzania i skalowalność, jak również szybkie rozsyłanie aplikacji dla przedsięwzięć globalnych,

  • zapewnia znaczną poprawę wydajności przy połączeniach o ograniczonej szerokości pasma, dając nieprzerwane wykorzystanie systemu przez użytkownika,

  • upraszcza zarządzanie aplikacjami poprzez możliwość: wdrożenia, administrowania, akualizacji i obsługi oprogramowania z jednego miejsca,

  • zmniejsza koszty użytkowania aplikacji.




  1. Architektura Cienkiego Klienta - Thin Client.

Cienki Klient (ang. thin client) - część aplikacji stworzonej w architekturze klient-serwer obsługiwana przez użytkownika. Cechą szczególną cienkiego klienta jest brak funkcji służących przetwarzaniu informacji, jego rolą jest wyłącznie prezentacja i pobieranie "surowych" danych.

Cienki Klient zwany również terminalem (lub po polsku końcówką) jest to także urządzenie, którego zadaniem jest umożliwić użytkownikowi wykorzystywanie sieciowego systemu komputerowego. W przeciwieństwie do popularnego komputera PC Cienki Klient nie jest przeznaczony do wykonywania programów, lecz jedynie do udostępniania użytkownikowi programów pracujących na komputerach o dużej wydajności (serwerach), które są dostępne w sieci. Cienki Klient posiada uproszczony system operacyjny, który służy do obsługi połączeń sieciowych oraz monitora, klawiatury myszy i ewentualnie drukarki lub innych podobnych urządzeń. System operacyjny cienkiego klienta jest systemem specjalizowanym o ograniczonych znacznie możliwościach jego konfiguracji. Cienki Klient nie może pracować samodzielnie. Po uruchomieniu musi połączyć się z serwerem (zazwyczaj dzieje się to w pełni automatycznie). Programy oraz dane użytkownika są przechowywane wyłącznie na serwerze (lub wielu serwerach).

W zwykłej sieci korzystamy na ogół z tak zwanych Grubych Klientów(ang. thick client). Są to zazwyczaj komputery PC z własnym systemem operacyjnym (WINDOWS, LINUX, MacOS itp.). Zarówno sam system operacyjny, jak i inne programy są przechowywane na dysku twardym komputera. Większość programów Gruby Klient wykonuje lokalnie - to znaczy bez potrzeby nawiązywania połączenia z serwerem, jednak w typowych rozwiązaniach sieciowych serwer sieciowy jest dość często wykorzystywany także przez Grubego Klienta - zwłaszcza w celu dostępu do danych.

W przeciwieństwie do Cienkiego Klienta, który jest bezużyteczny w przypadku braku połączenia z serwerem Gruby Klient może pracować bez takiego połączenia, jednakże w wielu przypadkach jego funkcjonalność ulegnie również znacznemu ograniczeniu, albowiem popularna architektura Klient-Serwer stosowana np. w systemach pracy grupowej lub bazach danych również wymaga bardzo częstej komunikacji z odpowiednimi serwerami.

Powyższy podział na Cienkiego i Grubego Klienta jest znacznie uproszczony, mogą bowiem istnieć także rozwiązania pośrednie - np. każdy komputer PC może zostać wyposażony w oprogramowanie umożliwiające mu wykorzystywanie programów użytkowych pracujących na serwerze, a więc pracę w trybie Cienkiego Klienta.

Do podstawowych wad Cienkiego Klienta należy brak możliwości pracy lokalnej, tzn. w przypadku niemożliwości połączenia z serwerem użytkownik nie będzie mógł pracować na danym terminalu, oraz fakt iż ta architektura wymaga szybkiej i pewnej sieci, jeśli chcemy korzystać z trybu graficznego powinniśmy zapewnić każdemu klientowi minimum 64 kbps, w przypadku trybu znakowego minimum sieciowe wynosi 9600 bps.

Praca użytkownika wykorzystującego Cienkiego Klienta nie różni się w praktyce niczym od pracy na klasycznym komputerze PC. Użytkownik może korzystać z programów, zapisywać pliki (na dysku serwera), łączyć się z siecią Internet, korzystać z poczty elektronicznej oraz wszystkich innych usług systemu sieciowego. Nie może natomiast konfigurować własnych połączeń, instalować programów oraz zmieniać swych uprawnień. Zwiększa to znacznie niezawodność pracy i skutecznie zabezpiecza przed wykorzystywaniem nielegalnych kopii programów.



Z architektury Thick Client korzysta Novell ZENworks, jest to oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie komputerami w sieci, opiera się głównie na pracy na serwerze i monitorowaniu podlegających mu komputerów poprzez wykorzystanie agentów, czyli specyficznych podjednostek systemu mających określone zadania do spełnienia.


  1. Architektura systemów.




  1. Citrix



Architektura Citrix Presentation Server 4.0 skadłada się z:

  • Serwera aplikacji - serwer na którym zainstalowany jest Citrix PS 4.0

    • Podstawowe informacje:

      • System operacyjny Microsoft W2K lub W2K3 (dodatkowo dla wersji Enterprise: Solaris, IBM AIX, HP-UX)

      • Usługi terminalowe

      • Aplikacje które zamierzamy udostępniać użytkownikom

  • Serwer licencjonowania dla farmy Citrix - serwer na którym zgromadzone są licencje produktowe oraz na połączenia dla farmy Citrix PS 4.0

    • Podstawowe informacje:

      • System operacyjny Microsoft W2K lub W2K3

      • Apache HTTP Server lub Microsoft Internet Information Services (IIS)

      • Wsparcie dla Microsoft Clustering

      • Musi mieć zapewniony BACKUP

  • Serwer plików - serwer, storage, na którym przechowywane są dane użytkowników (dokumenty, pliki, profile)

    • Podstawowe informacje:

      • Kluczowy składnik infrastruktury

      • On-line dla wszystkich serwerów Citrix PS 4.0

      • Musi mieć zapewniony BACKUP

    • Podstawowe informacje:

      • Pozwala na centralne zarządzanie

      • Umożliwia na konfigurację składników i ustawień dla wszystkich serwerów wchodzących w skład farmy

      • Aplikacje udostępniane w ramach całej farmy

  • Data Store - jest to baza danych - repozotorium stałych i strategicznych informacji o farmie serwerów:

      • Konfiguracji farmy

      • Konfiguracji serwerów

      • Konfiguracji aplikacji publikowanych

      • Kontach administratorów Citrix

      • Konfiguracji drukarek i drukowania

    • Podstawowe informacje:

      • Musi być zawsze on-line

      • Musi mieć zapewniony ciągły backup - przy dużych farmach zalecany clustering

      • Dobór silnika bazodanowego - podstawa poprawnego działania farmy Citrix PS 4.0

    • Wspierane systemy bazodanowe dla Data Store:

      • Microsoft Acces

      • Microsoft SQL 2000 Desktop Engine (MSDE)

      • Microsoft SQL Server 2000

      • Oracle

      • IBM DB2

    • Skalowanie i wybór Data Store w zależności od architektury

      • Mała Farma (1-25 Serwerów) - Microsoft Acces lub MSDE

      • Średnia Farma (25-50 Serwerów) - MSDE, Microsoft SQL Server 2000, Oracle, IBM DB2

      • Duża Farma (50 -100 Serwerów) - Microsoft SQL Server 2000, Oracle, IBM DB2

      • Farma Enterprise ( 100 Serwerów i więcej) - Microsoft SQL Server 2000, Oracle, IBM DB2

  • Zona - to grupa serwerów w obrębie farmy dzielących "Zone Data Collector"

    • Podstawowe informacje:

      • Podział na zony służy ulepszeniu organizacji farmy serwerów i polepszeniu jej wydajności

      • Najczęściej podział na zony występuje najczęściej w przypadku farm rozprzestrzenionych geograficznie

      • Podział na zony zmniejsza ruch na łączach WAN

  • Data Collector - to serwery komunikacyjne pomiędzy zonami w farmie. Odgrywają znaczącą rolę w procesie Load Balancing'u

    • Podstawowe informacje:

      • Przechowują i przekazują dynamiczne informacje o serwerach, aplikacjach publikowanych, obciążeniu serwerów oraz sesjach użytkowników w określonej zonie

      • Śledzą, które z aplikacje są dostępne oraz ile sesji uruchomionych jest na każdym z serwerów w zonie

      • Przekazują niezbędne informacje do stworzenia listy dostępnych dla użytkownika aplikacji oraz określenia serwera najmniej obciążonego

      • Tylko Data Collectors wysyłają informacje pomiędzy zonami redukując komunikację w farmie oraz po łączach WAN

      • Dzięki nim możliwy jest Load Balancing w obrębie serwerów znajdujących się w obrębie danej zony

  • Web Interface - serwer umożliwiający dostęp do publikowanych aplikacji z poziomu strony WWW i przeglądarki internetowej

    • Podstawowe informacje:

      • System operacyjny Microsoft W2K lub W2K3

      • Microsoft Internet Information Services (IIS)

      • Wsparcie dla Network Load Balancing oraz centralnej konfiguracji

  1. Jetro


Farma serwerów administrowana przez CockpIT Server zawiera przynajmniej jeden CockpIT Server, terminale serwerowe, stacja z klientami, usługi katalogowe oraz serwery zapasowe. Farma serwerów może także zawierać firewall oraz zdalnych użytkowników. Każdy klient uzywa kopii klienta Jetro oraz na każdym terminalu jest zainstalowany CockpIT Agent. Cockpit Server udostępnia aplikacje za pomocą protokołu RDP.



Pobieranie 0.66 Mb.

Share with your friends:
  1   2   3




©operacji.org 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna