ŚWIĘTA, sylwester I nowy rok w tvp kultura w okresie świątecznym tvp kultura zaprasza na specjalnie przygotowany w tym roku cykl „Święta z Woodym Allenem”



Pobieranie 159,48 Kb.
Data25.02.2018
Rozmiar159,48 Kb.



ŚWIĘTA, SYLWESTER I NOWY ROK W TVP KULTURA

W okresie świątecznym TVP Kultura zaprasza na specjalnie przygotowany w tym roku cykl „Święta z Woodym Allenem”, w którym widzowie zobaczą m.in. komedię „Celebrity” o ludziach ze sfer artystycznych Nowego Jorku, dążących do kariery i gubiących autentyczne wartości oraz film „Słodki drań”, czyli barwną i zabawną historię gitarzysty jazzowego.
Ponadto TVP Kultura zaprasza na mnóstwo innych, znakomitych filmów, które będą miały swoją premierę w tym kanale, m.in. głośne „Sztuczki” Andrzeja Jakimowskiego oraz bogato ilustrowany fragmentami z filmów i wywiadami z twórcami portret jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej „Ludzie kina – Ennio Morricone” w reżyserii Davida Thompsona.
W TVP Kultura nie zabraknie też muzyki na najwyższym poziomie. Widzowie będą mogli zobaczyć np. koncert Stinga, na którym zaprezentował utwory z nowego albumu „If on a winter's night..." oraz w cyklu „Giganci fortepianu” koncert „Artur Rubinstein – ostatni koncert dla Izraela”. W Nowy Rok TVP Kultura tradycyjnie pokaże „Koncert noworoczny z Wiednia”.

24 GRUDNIA 2009, WIGILIA
PANOWIE W CYLINDRACH, godz. 8.00
Amerykański tancerz, Jerry Travers, przyjeżdża do Londynu z zamiarem przygotowania nowego show. Producent spektaklu, a zarazem przyjaciel Jerry'ego, Horace, zabiera go do hotelu i tam powiadamia o zamiarze swojej żony, która przebywa aktualnie w Wenecji i tam zaprasza obu przyjaciół, by przedstawić Jerry'emu pewną młodą osobę. W jej przekonaniu bowiem jest najwyższy czas, by Jerry się ustatkował. Ten jednak jest jak najdalszy od podobnego pomysłu. Demonstruje swój sprzeciw wobec planów żony Horacego tak szalonym tańcem, że wybija ze snu mieszkającą piętro niżej modelkę Dale. Kiedy idzie z przeprosinami, widok pięknej dziewczyny łamie serce zatwardziałego propagatora niezależności i wywołuje lawinę skomplikowanych zdarzeń... Słynna para tancerzy – Fred Astaire i Ginger Rogers – daje popis w filmie, uważanym za najlepszy w karierze obojga i za najelegantszą romantyczną komedię w całej historii gatunku. O sukcesie zadecydowała wspaniała scenografia w stylu art deco, piękno zdjęć (wydobywających wszystkie walory bieli, czego dotąd na ekranie unikano), elegancja kostiumów, a przede wszystkim znakomita choreografia i muzyka, którą po raz pierwszy dla słynnej pary wykonawców napisał Irving Berlin, tworząc przeboje, które obiegły cały świat. Film otrzymał cztery nominacje do Oscara (w tym dla najlepszego filmu i dla najlepszej piosenki) i choć nie dostał żadnej statuetki, nie przeszkodziło mu to w cieszeniu się niebywałą popularnością. Reżyseria: Mark Sandrach.
OTO JEST GŁOWA ZDRAJCY, godz. 15.00
Sztuka Roberta Bolta na kanwie której powstał film święciła w latach 60. triumfy na scenach Anglii i Broadwayu. W 1966 r. tę głośną inscenizację przeniósł na duży ekran Fred Zinnemann. Dramat historyczny wskrzeszający epokę Henryka VIII i religijne spory wzbudził ogromne zainteresowanie zarówno krytyki, jak i widzów. Dzieło urodzonego w Austrii reżysera Akademia Filmowa uhonorowała aż sześcioma Oscarami. Kostiumowy dramat poświęcony ostatniemu okresowi życia sir Thomasa Morusa, wybitnego humanisty i polityka, który zadziwił Anglię oszałamiającą karierą. Jednak u schyłku żywota kanclerz królewski popada w niełaskę króla, przeciwstawiając się dyktatowi despotycznego władcy. Anglia oczekuje następcy tronu. Tymczasem Henryk VIII, który zamierza poślubić Annę Boleyn nie może uzyskać zgody papieża na rozwód z pierwszą żoną Katarzyną Aragońską. Kardynał Wosley chce wywrzeć presję na papieża. Jego zamiarom sprzeciwia się sir Thomas Morus. Reżyseria: Fred Zinnemann.
PARASOLKI Z CHERBOURGA, godz. 20.00
Genevieve, siedemnastolatka, mieszka z owdowiałą matką, która posiada sklep z parasolami w Cherburgu. Jest zakochana w Guy'u, mechaniku samochodowym. Młodzi pragną wziąć ślub. Ale matka się nie zgadza: uważa, że córka jest zbyt młoda, a chłopak nisko urodzony. Guy wyjeżdża na dwa lata do służby w armii, a Genevieve jest w ciąży. Ciągle kocha Guy'a, ale nie ma od niego żadnych informacji i bojąc się o losy dziecka, poślubia Rolanda Cassarda. Reżyseria: Jacques Demy.
PETER GABRIEL: GROWING UP LIVE, godz. 22.10
Koncert sfilmowany w hali Datch Forum di Assago pod Mediolanem, w maju 2003. Peter Gabriel staje się prawdziwym mistrzem ceremonii. Cały świat wiruje wokół niego, a on steruje jego przeobrażeniami. W reżyserii widowiska postawiono przede wszystkim na efekt wizualny, ale użyto do tego niekonwencjonalnych teatralnych elementów. Podczas jednego z utworów Peter Garbriel zamknięty w wielkiej kuli niczym w wehikule czasu, przemierza scenę, która symbolizuje wszechświat. W innej, ubrany w naszpikowany lampkami kombinezon, tworzy rozmaite świetlne efekty. Utwory grane na koncercie pochodzą z płyty Up!. Gabriel prezentuje tam swoje ulubione piosenki między innymi: "Sledgehammer", "Red Rain", "Solsbury Hill" i "Secret World". Reżyseria: Hamish Hamilton.
WYGRAĆ Z LOSEM, godz. 00.20
May – Alice Culhane (Mary McDonnell) jest popularną gwiazdą oper mydlanych. Jej karierę kończy jednak wypadek samochodowy, który przykuwa ją do wózka inwalidzkiego. W tym stanie May – Alice nie jest już potrzebna swoim producentom i ląduje w opuszczonym rodzinnym domu w Luizjanie. „Lekarstwem” na depresję staje się dla niej alkohol. May staje się agresywna, wulgarna, obraża kolejne pielęgniarki, które mają się nią opiekować. I kiedy wszystko wskazuje na to, że zostanie sama jak palec, w jej domu zjawia się Chantelle (Alfre Woodard). Chantelle tym różni się od swoich poprzedniczek, że desperacko próbuje utrzymać powierzoną jej pracę. Jest po narkotykowym odwyku, który miał oczyścić jej organizm z kokainy, a opieka nad May – Alice jest dla niej szansą powrotu do normalnego życia…

Film Johna Saylesa, późniejszego scenarzysty „Kronik Spiderwick" i „Parku Jurajskiego IV", zaskoczył zdobywając w 1993 r. dwie nominacje do Oscara, dwie do Złotych Globów i wygrywając nagrody podczas Independent Spirit Award i Grand Prix Flanders International Film Festiwal. Reżyseria: John Sayles.
25 GRUDNIA 2009, BOŻE NARODZENIE
WIECZNA CALLAS, godz. 9.00
Film ukazuje ostatnie dni gwiazdy opery Marii Callas. Najlepsze lata dla Marii dawno minęły. Callas przeprowadziła się do apartamentu w Paryżu, aby tam w zaciszu przeżyć ostatnie dni. Mimo kłopotów z gardłem i żałoby po śmierci prawdziwej miłości, menadżer Marii Callas, Larry Kelly, postanawia namówić swoją klientkę do spektakularnego powrotu na scenę... Reżyseria: Franco Zefirelli.
KIRI TE KANAWA, godz. 11.15
Kiri Te Kanawa to jedna z największych śpiewaczek XX wieku. Urodziła się w Nowej Zelandii i jest w połowie Maoryską. Dzięki swojej determinacji i niezwykłemu talentowi zrobiła światową karierę i stała się jedną z niewielu ikon opery. W programie zobaczymy plenerowy koncert Kiri z Nowej Zelandii oraz koncert z Royal Naval College w Londynie. Film jest jednocześnie biograficznym dokumentem. Pomiędzy arie Pucciniego, Haendla i Mozarta zostały wplecione krótkie wywiady, z samą Kiri Te Kanawa oraz z jej przyjaciółmi. Reżyseria: Nigel Wattis.
DWORZEC DLA DWOJGA, godz. 12.15
Wzruszająca opowieść o miłości dwojga samotnych ludzi, którzy poznają się na dworcu kolejowym prowincjonalnego miasteczka. Smutna komedia – takie określenie chyba najbardziej pasuje do „Dworca dla dwojga” – jest filmem nastroju i zamyślenia. Riazanow jest mistrzem obserwacji, potrafiącym z błahych szczegółów zbudować sytuacje frapujące i nieodparcie śmieszne. Ludmiła Gurczenko stworzyła tu niezapomnianą kreację, subtelnie ukazując spowodowaną przez miłość przemianę krzykliwej kelnerki z dworcowej restauracji w opiekuńczą i pełną oddania kobietę. Reżyseria: Eldar Riazanow.
SZTUCZKI, godz. 14.30 premiera
Drugi po głośnym „Zmruż oczy" film fabularny Andrzeja Jakimowicza. Pełna magii opowieść o dorastaniu. 6-letni Stefek rozpoznaje wśród podróżnych na dworcu swojego ojca, którego zna jedynie ze zdjęcia. Mężczyzna codziennie rano przesiada się w drodze do pracy z jednego pociągu do drugiego. Kilka lat temu porzucił żonę dla innej kobiety. Siostra Stefka, 17-letnia Elka nie wybaczyła mu tego i nie chce go znać. Ale Stefek tęskni za ojcem i szuka sposobu, by się do niego zbliżyć. Pewnego dnia robotnik kolejowy opóźnia odjazd pociągu, żeby zebrać kilka drobnych monet z torów. Ta krótka chwila zwłoki pozwala Stefkowi przedłużyć zdawkową rozmowę z ojcem. Od tej pory Stefek szuka okazji, by jeszcze raz wywołać szczęśliwy zbieg okoliczności. Magicznymi sztuczkami usiłuje wpłynąć na bieg przeznaczenia. Wierzy, że sprowokowany przez niego ciąg drobnych zdarzeń pozwoli mu zbliżyć się do ojca. Elka uczy go, jak „przekupić" los drobnymi ofiarami. Jednak w decydującej chwili dzieci nie mają nic cennego do poświęcenia. W swojej grze z przeznaczeniem Stefek decyduje się niebezpiecznie podnieść stawkę...

Nagroda Europa Cinema dla Najlepszego Filmu Europejskiego oraz wyróżnienie UNICEF na MFF w Wenecji w 2007 r. Grand Prix / Wielka Nagroda Jury „Złote Lwy"/ i nagroda za zdjęcia na FPFF w Gdyni w tym samym roku oraz szereg innych nagród na festiwalach w Mannheim - Heidelbergu, Tokio, Sao Paulo i in. Orzeł, Polska nagroda Filmowa 2008 w kategoriach: najlepsza reżyseria, drugoplanowa rola męska dla Tomasza Sapryka oraz Nagroda Publiczności. Reżyseria: Andrzej Jakimowski.
STING – IF ON A WINTER’S NIGHT… DOCUMENTARY, godz. 16.10 premiera
Następnym albumem po bestsellerowym „Songs from the Labyrynth" - Muzyka Johna Dowlanda, Sting przygotowuje album „Winter", w którym zawarł esencję mroźnej i śnieżnej zimy nagrywając piosenki folkowe, muzykę klasyczną i kolędy. W dokumencie przedstawiono proces powstawania albumu, od prób po nagranie w domowym studiu Stinga we Włoszech i finałowy koncert w katedrze w Durham w jego rodzinnym Newcastle. Reżyseria: Jim Gamble.
MOST NA RZECE KWAI, godz. 17.15
Japoński obóz jeniecki w Birmie. Jeńcy mają zbudować most na ważnym strategicznie szlaku. Japończycy traktują ich w wyjątkowo okrutny sposób. Pułkownik Nicholson jest oficerem angielskim, który chce zachować swoją godność. Przekonuje jeńców, aby ci zbudowali most z "angielską" precyzją. Most po ukończeniu zostaje zniszczony przez angielskim komandosów. Z filmu zawsze pamięta się główną melodię. Reżyseria: David Lean.
SŁODKI DRAŃ, godz. 20.00 cykl „Święta z Woodym Allenem”
Barwna i zabawna historia gitarzysty jazzowego – artysty, który potrafił uchwycić naturę jazzu. Bohater nosi cechy kilku realnych postaci, muzyków, którzy byli znakomitymi wykonawcami, ale nie umieli sobie poradzić w życiu osobistym. Pełna niepowtarzalnego, nostalgicznego humoru opowieść o krótkotrwałej karierze i prywatnym życiu fikcyjnej postaci, amerykańskiego gitarzysty jazzowego lat 30. Emmeta Raya. Emmet jest geniuszem gitary, a jednocześnie nieodpowiedzialnym, nadużywającym alkoholu kobieciarzem. Wspomnienia jazzowych ekspertów i samego Woody Allena przeplatają się w filmie z historią nieszczęśliwej miłości do niemej Hattie i nieudanego małżeństwa. Reżyseria: Woody Allen.
STING – IF ON A WINTER’S NIGHT… KONCERT, godz. 21.40 premiera
Koncert Stinga, na którym zaprezentował utwory z nowego albumu „If on a winter's night...".

Reżyseria: Jim Gamble.


NA KREDYT, godz. 23.25
Współczesna wersja średniowiecznej legendy o parze kochanków, którzy nie mogli się spotykać ponieważ ciążyła nad nimi klątwa.

Agnieszka i Lucek nie spotykają się. Jednak nie z powodu klątwy, lecz kredytu. Agnieszka pracuje w ciągu dnia jako lekarka w szpitalu, a Lucek nocą jako DJ w klubie. Postanowili, że zainwestują we wspólną przyszłość. Wzięli kredyt i kupili mieszkanie. Spłata rat wymaga, żeby pracowali coraz więcej. Ich godziny pracy rozmijają się. Pewnego dnia znajdują wyjście: będą nagrywać nawzajem swoje życie i przesyłać sobie video-listy. Zaczynają od prostej rejestracji życia codziennego. Potem jednak Lucek zaczyna niebezpiecznie zagłębiać się w wykreowany świat. Z czasem traci kontakt z Agnieszką – a tym samym - z rzeczywistością. I wtedy poznaje Werę. Reżyseria: Przemysław Nowakowski.
26 GRUDNIA 2009, II DZIEŃ BOŻEGO NARODZENIA
TRAVIATA, godz. 9.00
Opera Giuseppe Verdiego „La Traviata" z Opera House w Zurychu. W roli Alfreda wybitny polski tenor Piotr Beczała. Reżyseria: Erich Wander.

MOSKWA NIE WIERZY ŁZOM, godz. 11.15
Trzy dziewczyny z prowincji mieszkają w hotelu robotniczym w Moskwie. Pragną zrobić karierę w stolicy. Katia nie dostała się na studia, zaczęła pracować w fabryce, a jej upór i ambicja pokonują wszelkie przeszkody. Zostaje dyrektorem wielkich zakładów. Płaci za to ceną osobistego szczęścia, z którego świadomie rezygnuje. Spotyka jednak na swej drodze mężczyznę, dla którego gotowa jest poświęcić karierę. Reżyseria: Władimir Mieńszow.
CELEBRITY, godz. 20.00 cykl „Święta z Woodym Allenem”
Kolejna komedia Allena o ludziach ze sfer artystycznych Nowego Jorku, dążących do kariery, gubiących autentyczne wartości. Głównymi bohaterami są tutaj małżonkowie, którzy się rozstali: on jest dziennikarzem stawiającym sukces zawodowy ponad wszystko. Ona, jego była żona, spotyka producenta telewizyjnego, zostaje wykreowana na gwiazdę. Reżyseria: Woody Allen.
KRÓLOWIE MAMBO, godz. 22.05
Film opowiada historię dwóch braci – Nestora (Antonio Banderas) i Cesara (Armand Assante), którzy we wczesnych latach pięćdziesiątych przyjeżdżają z Hawany do Nowego Jorku z zamiarem zrobienia wielkiej kariery muzycznej. Powoli pną się po szczeblach sławy, napotykając na swojej drodze wiele przeszkód... Reżyseria: Anne Glimcher.

MACUNAIMA, godz. 00.50
Zgodnie z ogólną tendencją brazylijskiego „cinema nvo", którego ambicją było stworzenie kinematografii prawdziwie narodowej, służącej aktualnym celom społecznym, a czerpiącej swój artyzm z bogatych tradycji sztuki ludowej brazylijskiej, latynoamerykańskiej i iberyjskiej – reżyser sięgnął po postać z indiańskich legend, stanowiącą wcielenie mitu istoty ambiwalentnej, poszukującej siebie samej wśród dobra i zła. „Macunaima" istnieje jednocześnie w przeszłości i w teraźniejszości, w mieście i na wsi, w dżungli nad Amazonką i w spiekocie Południa, na ziemi i w niebie. Jego życie jest pełne chaosu: pławi się w próżniactwie swoich przodków, ale w tym samym czasie walczy z olbrzymami i występuje przeciwko niektórym konwencjom społecznym. Urodził się czarny, a nagle staje się białym i do tego rasistą. Jest jednocześnie sentymentalny i cyniczny, naiwny i sprytny, egoistyczny i szczodry. Właściwie pozbawiony jest jakiegokolwiek charakteru. Jest niekonsekwentny, kieruje się impulsami. Nieustannie miota się poszukując własnego "ja". Reżyseria: Joaquim Pedro de Andrade.
27 grudnia 2009
ARTUR RUBINSTEIN – OSTATNI KONCERT DLA IZRAELA, godz. 9.00 cykl „Giganci fortepianu”
W cyklu „Giganci fortepianu” TVP Kultura prezentuje sylwetki najwybitniejszych pianistów XX wieku. W pierwszej serii słynne kreacje Artura Rubinsteina, niezapomnianego interpretatora muzyki Chopina. Pianista urodził się w 1887 r. w Łodzi, zmarł w 1982 r. w Genewie. Pomimo tego, że Rubinstein wyemigrował z Polski w bardzo młodym wieku, do końca życia pozostał patriotą i często podkreślał swoje polskie pochodzenie. Jego debiut pianistyczny miał miejsce 1 grudnia 1900 r. w Berlinie, gdzie uczył się gry na fortepianie i teorii muzyki od 1897 r. W tamtym okresie koncertował również w Warszawie (1902 r.). W 1904 r. związał się z impresariem Gabrielem Aturcą, co otworzyło mu drogę do międzynarodowej kariery. W 1939 r. wyjechał do Stanów Zjednoczonych, a po 7 latach uzyskał tam obywatelstwo. W trakcie swojej ponad 80-letniej kariery pianistycznej koncertował na całym świecie od Chile, po Rosję. Rubinstein po II wojnie światowej odwiedził Polskę w 1958 r., dając koncerty w Krakowie i Warszawie, następnie wracał do kraju w 1960 r., 1966 r., 1975 r. i po raz ostatni w 1979 r., by ostatni raz zobaczyć rodzinną Łódź. Uważa się, że Rubinstein dał w swoim życiu ponad 6000 koncertów. Jego repertuar obejmował niemal całą literaturę muzyczną od klasyki, przez muzykę romantyczną, po współczesną. W programie koncert zarejestrowany w Pasadenie w Kalifornii, w styczniu 1975 r., podczas którego zagrano dzieła Ludwiga van Beethovena, Claude'a Debussy'ego, Fryderyka Chopina, Roberta Schumanna i Feliksa Mendelssohna - Bartholdy'ego. Reżyseria: John Pfeiffer.
LECĄ ŻURAWIE, godz. 10.55
Borys i Weronika są młodzi, szczęśliwi i kochają się. Kiedy wybucha wojna, chłopak zgłasza się na ochotnika do wojska. Okrutny przypadek sprawia, że dziewczyna z nie swojej winy spóźnia się na dworzec i nawet nie udaje się jej pożegnać ukochanego. Mijają tygodnie. Weronika niecierpliwie oczekuje na wieści z frontu. Na próżno. Kiedy od bomby giną jej rodzice, całkowicie się załamuje. Podczas jednego z nalotów, pod wpływem strachu i histerii ulega swojemu kuzynowi Markowi, którego wkrótce poślubia. Poczucie winy, które w niej coraz bardziej narasta, powoduje, że jest na wskroś nieszczęśliwa. Jedyną treścią jej życia staje się oczekiwanie na list od Borysa, który nigdy nie nadejdzie... Liryczny i momentami patetyczny melodramat Kałatazowa odniósł pod koniec lat 50-tych wielki światowy sukces. Odebrano go jako najgłębszy protest przeciwko wojnie, który nie miał sobie równego w żadnym z dotychczasowych filmów wyprodukowanych w ZSRR, podejmujących ten temat. Siła jego emocjonalnego oddziaływania na widza, to w dużym stopniu zasługa wzruszającej kreacji Tatiany Samojłowej w roli Weroniki. Otrzymała za nią nagrodę aktorską na MFF w Cannes. Reżyseria: Michaił Kałatozow.
VANITY FAIR. TARGOWISKO PRÓŻNOŚCI, godz. 12.30
Vanity Fair to filmowa wersja klasycznej XIX-wiecznej powieści (Williama Makepeace Thackeraya (wydanej w Polsce jako „Targowisko próżności"). Jej autorem jest jeden z najbardziej znanych pisarzy angielskich William Thackeray. Adaptację wyreżyserowała znana i podziwiana na całym świecie Mira Nair. Film pokazuje angielskie społeczeństwo pierwszej połowy XIX-wieku, w czasach wojen napoleońskich. Osią „Vanity Fair” są losy pięknej, pełnej życia, ambitnej, ale też i wyrachowanej Becky Sharp (Reese Witherspoon), córki podrzędnego angielskiego malarza i francuskiej chórzystki. Osierocona w młodym wieku dziewczyna pragnie za wszelką cenę wyrwać się ze swego otoczenia i zaznać życia pełnego bogactwa i sławy. Reżyseria: Mira Nair.
PRZEJRZEĆ HARRY’EGO, godz. 20.30 cykl „Święta z Woodym Allenem”
Film zrealizowany w prawdziwie „allenowskim" stylu, fikcja przeplata się z rzeczywistością. Znerwicowany bohater, pisarz Harry Block, znajduje się w psychicznym dołku. Cierpi na niemoc twórczą, rzuciła go przyjaciółka, a na dodatek otrzymuje wiadomość, że jego Alma Mater postanowiła go uhonorować. Na początku wydaje się, że nie będzie miał z kim tam pojechać. W końcu udaje mu się skompletować zespół złożony z chorego na serce przyjaciela, przypadkowo poznanej prostytutki i własnego, dziewięcioletniego synka. Podczas podróży Harry wspomina swoje nieudane związki z trzema byłymi żonami i kłopoty z dostosowaniem się do rzeczywistości. W 1998 r. film był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej (Woody Allen) i do Oscara (najlepszy scenariusz). Reżyseria: Woody Allen.
PROSTY PLAN, godz. 22.10
Trzech mężczyzn znajduje w śniegu wrak samolotu, a w nim walizkę z czterema milionami dolarów. Jeden z nich, Hank (Bill Paxton), uważa, że pieniądze należy odnieść na policję. Jednak dwaj pozostali nie chcą się na to zgodzić. Ustalają, że podzielą się fortuną, gdy tylko sprawa wypadku ucichnie. Wkrótce plan komplikuje się. Bohaterowie wikłają się w sieć kłamstw i intryg, co nieuchronnie prowadzi do zbrodni. Reżyseria: Sam Raimi.
JONI MITCHELL – THE FIDDLE AND THE DRUM, godz. 1.05
Widowisko baletowe do muzyki i w scenografii kanadyjskiej artystki Joni Mitchell. Choreografię dla zespołu Alberta Ballet Company stworzył Jean Grand-Maîre. Spektakl dotyka problemów, które zawsze interesowały artystkę: stosunek człowieka do środowiska i dzika strona jego natury. W przedstawieniu wykorzystano m.in. piosenki: For the Rose, Passion Play, Slouching Towards Bethlehem, The Beat of Black Wings, Sex Kills, The Three Great Stimulants i The Fiddle and The Drum. Reżyseria: Jean Grand-Maître.
28 grudnia 2009
STRACONE ZACHODY MIŁOŚCI, godz. 15.10
Kolejna ekranizacja dzieła Williama Szekspira, zrealizowana przez Kennetha Branagha, który występuje tu w roli aktora, reżysera i producenta, okraszona klasycznymi szlagierami Gershwina, Nat King Cole'a oraz innych twórców popularnych piosenek. Król Nawarry postanawia wraz z trzema przyjaciółmi poświęcić się studiom, wyrzekając się jednocześnie kobiet i wszelkich innych rozrywek. Jednak nie jest to takie proste, gdyż na dwór przyjeżdża piękna francuska księżniczka oraz jej urocze damy dworu... Reżyseria: Kenneth Branagh.
HANA – BI, godz. 20.00
Detektyw Nishi, ignorując służbowe obowiązki, odwiedza w szpitalu swoją umierającą żonę. W tym samym czasie podczas policyjnej obławy zostaje postrzelony jego partner i najbliższy przyjaciel – Horibe. Kilka tygodni później Horibe sparaliżowany i opuszczony przez rodzinę zagłębia się w fantastyczny świat sztuki. Malarstwo staje się jego nowym, niestety bardzo kosztownym hobby. Nishi, dręczony wyrzutami sumienia, zaciąga pożyczkę u mafijnego szulera. Rusza lawina niesamowitych wydarzeń. Reżyseria: Takeshi Kitano.
ANNE – SOPHIE MUTER – I KONCERT SKRZYPCOWY MOZARTA, godz. 21.45
Rok 2006 był nie tylko 250. rocznicą urodzin Mozarta, ale również 30. rocznicą debiutu Anne Sophie Mutter. Światowej sławy skrzypaczka postanowiła uczcić obydwa wydarzenia serią koncertów. Muzyczny projekt: „Mozart" w swym repertuarze objął koncerty skrzypcowe: Nr 1 in B - dur, Kv 207 Nr 2 in D - dur, Kv 211 Nr 3 in G - dur, Kv 216 Nr 4 in D - dur, Kv 218 Nr 5 in A - dur, Kv219. Anne Sophie Mutter należy do grona najwybitniejszych wirtuozów skrzypiec naszych czasów. Urodziła się w niemieckim Rheinfelden w Badenii – Wirtembergii. Międzynarodową karierę rozpoczęła w 1976 r. na Festiwalu w Lucernie. Rok później wystąpiła jako solistka na Festiwalu Salzburskim pod batutą Herberta von Karajana. Od tego czasu koncertuje we wszystkich najważniejszych ośrodkach muzycznych Europy, USA i Azji. Wybitni współcześni kompozytorzy skomponowali z myślą o niej jako wykonawczyni koncerty skrzypcowe, m.in. Witold Lutosławski i Krzysztof Penderecki. Za swoje liczne nagrania Anne Sophie Mutter zdobyła szereg nagród, m.in. Niemiecką Nagrodę Płytową, Record Academy Prize, Grand Prix du Disque, Międzynarodową Nagrodę Płytową i kilka nagród Grammy m.in. za najlepszy występ solowy z orkiestrą przy nagraniu II koncertu skrzypcowego oraz Metamorphosen Krzysztofa Pendereckiego.

Reżyseria: Andy Sommer.


MADAME BUTTERFLY, godz. 23.15
Opera Giacomo Pucciniego, „Madame Butterfly” z Mirellą Freni i Placido Domingo w rolach głównych. Reżyserem filmu jest Jean-Pierre Ponnelle, a za stronę muzyczną odpowiada Herbert von Karajan, który nagrał operę z Filharmonikami Wiedeńskimi. Freni i Domingo będący u szczytu swoich artystycznych możliwości, są głównym filarem, na którym oparła się ta produkcja. Również nagrana przez Karajana ścieżka dźwiękowa jest w najwyższym stopniu doskonała. Ponnelle sfilmował operę Pucciniego ściśle według libretta, a charaktery postaci pozostawił ledwo zarysowane. Powściągliwa interpretacja reżysera pozwoliła tym samym zaistnieć muzyce na pierwszym planie.

Historia „Madame Butterfly” ma miejsce w 1904 r. w Japonii. Amerykański oficer Pinkerton (Placido Domingo) przybywa do Japonii i tak, jak w każdym innym porcie, tutaj też pragnie mieć swoją kobietę. Korzystając z usług pośrednika Goro, żeni się z młodą gejszą Cio-Cio-San (Freni), zwaną także Butterfly. Butterfly zakochuje się w Pinkertonie, porzuca wiarę ojców i przyjmuje chrzest, by już zawsze być ze swoim ukochanym. Kiedy Pinkerton wyrusza w dalszą podróż, rodzi im się syn. Butterfly razem z dzieckiem czekają trzy lata na jego powrót. Kiedy powraca, okazuje się, że wszystko się zmieniło... Reżyseria: Jean-Pierre Ponnelle.
29 grudnia 2009
MASZ JUŻ TO?, godz. 12.30
Film „Masz już to?" nawiązuje do zrealizowanego w roku 1988 dokumentu pod tytułem „Daj mi to", rozgrywającego się podczas warsztatu psychoterapii, prowadzonego przez wybitnego psychoterapeutę Wojciecha Eichelbergera. Osoby będące w procesie terapeutycznym, ujawniały wówczas, w sposób niezwykle dramatyczny, swoje skrajne emocje, nierozwiązane problemy i ukryte dotychczas konflikty. W filmie „Masz już to?” wracamy do bohaterów tamtego filmu. Dowiadujemy się, kim są dzisiaj, co robią, jak potoczyło się ich życie. Czy po tych wielu latach, po wielu doświadczeniach życiowych, które były ich udziałem, mają już to, o co zabiegali, z taką determinacją, dziewiętnaście lat temu. Reżyseria: Andrzej Titkow.
TAJEMNICE LOS ANGELES, godz. 20.00
Los Angeles w początkach lat pięćdziesiątych. Rozwijające się miasto, które pragnie, jak najszybciej, zrzucić z siebie małomiasteczkową skórę. Poprzez kombinację ekstrawagancji i ogromnego zasięgu nowego medium – telewizji, Los Angeles jest postrzegane, jako potężna utopia oraz metropolia przyszłości. Jest to praktycznie raj na ziemi. Jednak to tylko iluzja. Rzeczywistość jest zupełnie odmienna. Od bajkowych rezydencji poprzez pikantne kluby nocne jest to miasto korupcji, lewych interesów i niebezpiecznych namiętności. Reżyseria: Curtis Hanson.
ANNE – SOPHIE MUTER – III KONCERT SKRZYPCOWY MOZARTA, godz. 22.20
30 grudnia 2009
KAMIENNA CISZA, godz. 7.05
Afganistan - kraj szarpany kolejnymi wojnami. Reżyser filmu, Krzysztof Kopczyński, pokazuje na przykładzie jednej wioski zagmatwane losy ludzkie. Jest to film o miłości i pragnieniu szczęścia silniejszych od prawa i psychologii islamu, ale także o ludziach ślepo wiernych jego nakazom. W 2005 roku światowe agencje obiegła informacja, że w górach ukamienowano za cudzołóstwo 25 - letnią kobietę. Historia, którą opowiada film, zaczyna się 5 lat wcześniej, gdy Amina została wydana za mąż za Mohammeda. O małżeństwie zadecydowali rodzice. Zaraz po ślubie Mohammed wyjechał do pracy w Iranie i nie dawał znaku życia. Amina żyła w samotności. W jej życiu pojawił się Karim, z rodziny zwaśnionej z rodziną Aminy. Ale w wiosce nie ma miejsca na tajemnice - kochankowie przyłapani razem zostali oskarżeni o naruszanie prawa. Karim przeżył karę i uciekł, Aminę zamordowano. W śledztwie nikt się do tego nie przyznał, poza matką Aminy, która powiedziała: "Musiałam ją zabić, bo zniesławiła mnie i moją rodzinę". Reżyseria: Krzysztof Kopczyński.
PRZEGRANI I ZWYCIĘZCY, godz. 9.00
Film przedstawia przygotowania i przebieg finałów Piłkarskich Mistrzostw Świata Ludzi Bezdomnych, które odbyły się w Austrii. Poprzez pryzmat problemów i emocji związanych z turniejem piłkarskim film ukazuje zjawisko bezdomności w szerszej perspektywie, na tle różnych krajów. Film „Przegrani i zwycięzcy" otrzymał na XIV Festiwal Mediów „Człowiek w Zagrożeniu" (Łódź 2004) nagrodę główną – Grand Prix. Reżyseria: Mirosław Dembiński.
THE HIVES – KONCERT Z BRUKSELI, godz. 14.40
Zespół pierwszą płytę wydał w 1997 r., a powstał cztery lata wcześniej. Koncert z 2005 r., zrealizowany już po komercyjnym sukcesie, który zawdzięczają kompilacji Your New Favourite Band i albumu Tyrannosaurus Hives. Energia punk rocka i korzeni rock’n rolla przerzucona do XXI w. Szwedzki zespół stosuje prosty przekaz: ostro i rytmicznie. Piosenki są świeże, skoczne i krótkie, ale za to melodyjne. Muzycy na scenie czują się bardzo swobodnie. Wokalista Howlin’ Pelle Almqvist bawi się wizerunkiem Micka Jaggera. Angażuje publiczność, ale nie wdzięczy się do tłumu. Reżyseria: Patrick Instedt.
ANNE – SOPHIE MUTER – V KONCERT SKRZYPCOWY MOZARTA, GODZ. 21.50
31 GRUDNIA 2009, SYLWESTER
NIE MA MOCNYCH, GODZ. 13.15
Komedia obyczajowa, kontynuacja losów dwóch rodzin zabużańskich osadników na ziemiach zachodnich, bohaterów filmu „Sami swoi". „Złote Grono" na LFF w Łagowie i szereg innych nagród na festiwalach i w plebiscytach publiczności. Jej sukces gwarantowała para głównych bohaterów należących do najbardziej wyrazistych i prawdziwych psychologicznie postaci w polskim filmie. Stary Pawlak jest ciężko chory i musi przekazać swą ziemi w młodsze ręce. Ale starszy syn Witek, ożeniony z Jadźką Kargulówną, więcej gruntów uprawiać nie może, młodszy zaś, Paweł, jest pracownikiem naukowym we Wrocławiu. Cała nadzieja we wnuczce, osiemnastoletniej Ani. Pawlak i Kargul postanawiają ją wydać za mąż za młodego technika mechanizacji rolnictwa Zenka. Ich przemyślna intryga doprowadza do szczęśliwego finału – młodzi pobiorą się, a ziemia zostanie w rodzinie. Reżyseria: Sylwester Chęciński.
KOCHAJ, ALBO RZUĆ, godz. 14.50
Trzecia część trylogii komediowej opisującej dzieje rodzin Kargulów i Pawlaków. Nagroda Główna na PFFF w Gdańsku w 1977 r. Seniorzy obu rodów oraz ich wnuczka Ania otrzymują od Johna Pawlaka zaproszenie do Chicago. Kiedy po podróży statkiem docierają na miejsce okazuje się, że John zmarł. W trakcie pogrzebowej ceremonii pojawia się nowy członek rodziny – córka Johna. Pawlak doznaje podwójnego szoku – nie dość, że owa Shirley jest dzieckiem nieślubnym, to na dodatek Mulatką. Po pogrzebie bohaterowie rozpoczynają poznawanie Chicago. Z zetknięcia tych dwóch przybyszów z polskiej prowincji z obcą kulturą nowoczesnej metropolii wynika wiele zabawnych sytuacji. Ale nawet za oceanem ci wiecznie skłóceni sąsiedzi pozostają sobą. Jak zwykle krytycznie odnoszą się do wszystkiego co nowe, nie dają sobie tak łatwo zaimponować technicznymi nowinkami i udogodnieniami codziennego życia. Goście z Polski mają uczestniczyć w otwarciu Domu Polonii, ufundowanego przez Johna Pawlaka. Ku ich zdumieniu nie pada tam ani jedno dobre słowo o Johnie, wszyscy wychwalają tylko własne zasługi i reklamują przy okazji swoje firmy. Dopiero Kazimierz wzruszającą mową przywołuje pamięć prawdziwego fundatora tej instytucji. Bohaterowie wracają do kraju samolotem. Wiedzą już, że najlepiej jest w ich własnych Krużewnikach. Reżyseria: Sylwester Chęciński.
LUDZIE KINA – ENNIO MORRICONE, godz. 17.35 premiera
Bogato ilustrowany fragmentami z filmów i wywiadami z twórcami portret jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Reżyseria: David Thompson.
GENESIS: „THREE SIDES LIVE”, godz. 18.35
Film dokumentalny opisujący trasę koncertową zrealizowaną w Stanach Zjednoczonych w 1981 r. Zaprezentowany na koncertach popowy repertuar przyniósł grupie sławę we wczesnych latach 80. Muzycy Genesis byli wtedy zorientowani na rock progresywny a liderem grupy był Peter Gabriel –podczas tego koncertu śpiewa już Phil Collins. W filmie usłyszymy m.in. utwory: “Dance On a Volcano”, “Behind the Lines”, “Follow You Follow Me”, “Abacab”, “The Cinema Show” i “Turn It On Again”. Reżyseria: Stuart Orme.
TAJEMNICA MORDERSTWA NA MANHATTANIE, godz. 20.00 cykl „Święta z Woodym Allenem”
Larry Lipton (Woody Allen) i jego żona Carol (Diane Keaton) mieszkają w Nowym Jorku na Manhattanie. Pewnego razu, gdy wracają do domu, spotykają swych sąsiadów – sympatyczne starsze małżeństwo. Paul i Lillian zapraszają ich na kawę. Następnego dnia dowiadują się, że sąsiadka, która mimo podeszłego wieku cieszyła się znakomitym zdrowiem, nie żyje. Podobno zmarła na atak serca. Jej mąż Paul nie wygląda na załamanego. Jest podekscytowany i dziwnie ożywiony. Carol zaczyna podejrzewać, że starszy pan uśmiercił swoją małżonkę. Postanawia przeprowadzić prywatne śledztwo w sprawie zabójstwa, choć Larry jest przekonany o niewinności spokojnego sąsiada. W rozwikłaniu kryminalnej zagadki pomaga przyjaciel domu, rozwiedziony i samotny Ted, który zawsze skrycie się podkochiwał w Carol. Świeżo upieczona pani detektyw wykrada Paulowi klucze, by przeszukać jego mieszkanie. Gdy pan domu wraca wcześniej, Carol ukrywa się, podsłuchując przypadkowo rozmowę telefoniczną. Wynika z niej, że Paul wybiera się w podróż do Paryża z tajemniczą kobietą o imieniu Helena. Okazuje się, że jest nią młoda aktorka Helena Moss. Tymczasem Larry zaczyna być zazdrosny o Carol, która coraz więcej czasu spędza z Tedem, pomagającym jej w prowadzeniu dochodzenia. Aby pozbyć się rywala, Larry umawia go na spotkanie z piękną pisarką kryminałów, Marcią Fox (Anjelica Huston). Wtedy właśnie okazuje się, że Carol prawdopodobnie widziała Lillian. Trop wiedzie do hotelu „Waldron". Larry, choć niechętnie, zgadza się razem z Carol śledzić sąsiadkę. Gdy przybywają do hotelu, znajdują martwe ciało Lillian... Reżyseria: Woody Allen.
ARCHIWIZJA – SYLWESTER 2009 W TVP KULTURA, godz. 22.00 premiera
Muzyczna podróż w czasie Wojciecha Manna i Grzegorza Wasowskiego, którzy przesłuchali tysiące płyt. W „Archiwizji” prezentują utwory, bez których trudno sobie wyobrazić historię muzyki rozrywkowej. Przypominają ukryte w archiwach telewizji programy rozrywkowe, filmy dokumentalne i pierwsze teledyski polskich wykonawców. Miłośnicy rock'n'rolla, początków big-beatu, dobrych literackich tekstów i purenonsensowego humoru znajdą tu coś dla siebie.
POROZMAWIAJ Z NIĄ, godz. 1.00
Dziennikarz Marco romansuje z Lydią, kobietą toreadorem. W czasie jednej z walk Lydia zostaje groźnie poturbowana przez byka i zapada w śpiączkę. W szpitalu, zrozpaczony Marco spotyka pielęgniarza Benigno, którego ukochana, baletnica, Alicja również jest nieprzytomna. Obaj czuwają nad swoimi kobietami, ale każdy w inny sposób. Benigno, oprócz codziennych zabiegów pielęgnacyjnych, ciągle mówi do Alicji. Wierzy, że ona go słyszy, że to jej pomoże się wybudzić. Marco nie potrafi wypowiedzieć do Lidii ani słowa. Tragedia staje się początkiem niezwykłej przyjaźni tych dwóch mężczyzn. Film nagrodzony wieloma nagrodami, m.in. Oscarem za najlepszy scenariusz i Złotym Globem za najlepszy film obcojęzyczny. Reżyseria: Pedro Almodovar.

1 STYCZNIA 2010, NOWY ROK
STWORZYŁ NAS JAZZ, godz. 9.35
Komedia muzyczna w stylu retro opowiadająca o młodych entuzjastach muzyki jazzowej w Odessie lat 20. ubiegłego wieku. Student szkoły muzycznej Kostia zakłada jazz-band za co zostaje usunięty z uczelni. On i jego koledzy marzą jednak o wielkiej sławie. Jadą do Moskwy, gdzie pokonują mnóstwo przeszkód na drodze do sukcesu. Reżyseria: Karen Shakhnazarov
KONCERT NOWOROCZNY Z WIEDNIA, godz. 11.15 (część I) premiera (live!)
Tradycyjnie już, 1 stycznia, w Złotej Sali Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego odbywa się uroczysty koncert, transmitowany przez wiele rozgłośni radiowych i telewizyjnych. Do udziału w koncertach zapraszani są wybitni dyrygenci.
ZNACHOR, godz. 12.05
Druga ekranizacja powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza: „Znachor" i „Profesor Wilczur”, niezwykle popularnych w okresie międzywojennym. Pierwszej adaptacji filmowej „Znachora" dokonał Michał Waszyński w 1937 r., „Doktora Wilczura" rok później. Ekranizacja z 1982 r. w reżyserii Jerzego Hoffmana składa się z 2 części zatytułowanych „Antoni Kosiba" i „Maria Jolanta Wolczur". Na wyróżnienie zasługuje znakomita kreacja aktorska Jerzego Bińczyckiego. Znany chirurg, profesor Wilczur, od którego odeszła żona z ukochaną córeczką, szuka zapomnienia w alkoholu. Ciężko raniony w głowę podczas bójki w podmiejskim szynku, traci pamięć. Mija 15 lat. Pod nazwiskiem Antoniego Kosiby wędruje po kraju szukając pracy. Znajduje schronienie u młynarza Prokopa, któremu leczy kalekiego syna. Po udanej operacji źle zrośniętych kości syn młynarza zaczyna chodzić. Wieść o znachorze cudownie i bezpłatnie uzdrawiającym chorych obiega okolicę. W pobliskim miasteczku mieszka Marysia, sierota oddana na wychowanie właścicielce sklepu przez umierająca matkę. Rysy dziewczyny wydają się Kosibie dziwnie znajome, ale nie może sobie przypomnieć, kogo przypomina mu ta młoda, piękna kobieta. Do Marysi zaleca się hrabia Leszek Czyński. Zazdrosny rywal, syn karczmarza, przygotowuje na nich zasadzkę. Marysia i Leszek ulegają wypadkowi. Umierającą dziewczynę operuje znachor przy pomocy narzędzi, które wykrada miejscowemu lekarzowi. Marysia wraca do zdrowia. Znachor zostaje oskarżony o kradzież narzędzi i nielegalne praktyki medyczne. Podczas procesu odzyskuje pamięć, gdy słyszy jak Marysia wypowiada swoje nazwisko... Reżyseria: Jerzy Hoffman.
OBŁAWA, godz. 14.15
Charles „Bubber" ucieka z więzienia w towarzystwie innego więźnia. Zatrzymują na drodze samochód. Towarzyszący mu kumpel zabija kierowcę i ucieka. Wieść o zabójstwie szybko obiega rodzinną okolicę Charlesa. Val Rogers miejscowy potentat obchodzi właśnie swoje urodziny, zaproszeni goście na wieść o zbrodni postanawiają na własną rękę wymierzyć sprawiedliwość. Szeryfowi nie udaje się powstrzymać pałającego zemstą tłumu. „Bubber" z ledwością uchodzi z życiem i ukrywa się. Prosi murzyna Lestera, aby zawiadomił jego żonę, niestety nie wie, że ona ma romans z synem Rogersa.

Obława" to jeden z najmocniejszych filmów analizujących sytuację Południa Stanów Zjednoczonych. Penn oskarża w nim ideologię gwałtu, nietolerancji i nienawiści zrodzonych z uprzedzeń rasowych, fanatyzmu i lekceważenia prawa. Punktem wyjścia filmu jest ucieczka z teksańskiego więzienia dwóch skazańców, z których jeden dokonuje bestialskiego mordu. Winą zostaje obarczony przez społeczność pobliskiego miasteczka drugi z więźniów. Ogarnięty pragnieniem linczu bezmyślny, okrutny tłum z bezwzględnością tropi skazańca, nie zważając na racjonalne przesłanki i przedstawicieli prawa, próbujących postępować zgodnie z procedurą. Penn prowadzi swoją ogromną obsadę i wielowątkową akcję naprawdę znakomicie, zarysowując sytuację, budując napięcie, powoli wprowadzając atmosferę rosnącej histerii, której gwałtowny wybuch wydaje się nieunikniony – pisała krytyka. Reżyseria: Arthur Penn.
ZABAWNA DAMA, godz. 17.15
Kontynuacja wcześniejszego o siedem lat musicalu „Zabawna dziewczyna". Bohaterką jest Fanny Brice, wieloletnia gwiazda sławnej rewii Ziegfelda na nowojorskim Broadwayu. Film przedstawia nadzwyczaj szczegółowo historię jej drugiego małżeństwa z Billym Rosem, autorem tekstów piosenek, a następnie producentem na Broadwayu, wsławionym ekstrawagancją i rozmachem prezentowanych widowisk, w końcu biznesmenem przeprowadzającym na giełdzie intratne operacje finansowe. Reżyseria: Herbert Ross.
KLASYKA BALETU KIROWA – CHOPINIANA, godz. 19.30
W cyklu „Klasyka baletu Kirowa" prezentujemy fragment baletu „Chopiniana" z muzyką Fryderyka Chopina. Reżyseria: Thomas Grimm.
PAPILLON, godz. 20.00
Film według autobiografii Henri Charriere'a – jednego z niewielu więźniów, którym udało się uciec z kolonii karnej na Diabelskiej Wyspie w Gujanie Francuskiej. Papillon – skazany na dożywocie za morderstwo, którego nie popełnił, wraz ze współwięźniem Louisem Dega przygotowują ucieczkę z więzienia. Straszliwe warunki życia i nieludzkie traktowanie skazują osadzonych tam ludzi na przedwczesną śmierć. Ich ucieczka pełna jest dramatycznych zwrotów…Reżyseria: Franklin Schaffner.
LOUIS ARMSTRONG: GOOD EVENING EV’RYBODY, godz. 22.35
Filmowy zapis koncertu zorganizowanego na Festiwalu Newport Jazz w 1970 r. z okazji 70. urodzin Louisa Armstronga. Zaprezentowano na nim wiele znanych utworów Armstronga m.in.: „Pennies From Heaven", „Blueberry Hill', i „What A Wonderful World". Na koncercie zaśpiewał sam Louis Armstrong oraz m.in. Dizzy Gillespie. Louis Armstrong zmarł w 1971 r. Jest to prawdopodobnie ostatni film z jego udziałem.
15:10 DO YUMY, godz. 23.35
Jeden z najbardziej kultowych westernów. Rancher Dan musi za wszelką cenę zdobyć pieniądze. Udaje mu się schwytać ściganego prawem przestępcę, Bena Wade'a, za którego spodziewa się dostać 200 dolarów nagrody. Razem czekają na pociąg do Yumy, który ma zawieźć przestępcę do więzienia. Przed przyjazdem pociągu Ben proponuje Danowi 10.000 dolarów, jeśli ten puści go wolno. Tymczasem banda Wade'a dowiaduje się o miejscu pobytu swego przywódcy. Reżyseria: Delmer Daves.
2 stycznia 2010
CYRULIK SYBERYJSKI, godz. 13.00 (część I)
Rok 1905. Jane Callahan pisze list do syna – kadeta w West Point. Ujawnia w nim skrywaną przez lata tajemnicę swego życia... Wraca pamięcią do roku 1885, kiedy to podczas swej podróży do Rosji, jako młoda czarująca kobieta poznaje w pociągu przystojnego kadeta Andreja Tołstoja. Mężczyzna bez pamięci zakochuje się w pięknej cudzoziemce. W Moskwie ich drogi jednak się rozchodzą. Jane ma zadanie, pomóc przyjacielowi - Douglasowi McCrackenowi - ekscentrycznemu wynalazcy w promocji gigantycznej piły do wyrębu lasów. W nadziei na odnalezienie Tołstoja, odwiedza Szkołę Kadetów, gdzie poznaje generała Radłowa - człowieka, którego na życzenie swojego przyjaciela ma uwieść. Radłow z łatwością wpada w zastawione sidła i zamierza prosić piękną Amerykankę o rękę. Tymczasem miotany gwałtownymi uczuciami Aleksiej wyznaje Jane miłość... Reżyseria: Nikita Michałkow.
DYLIŻANS, godz. 16.30 premiera
Dyliżans, kursujący na trasie z Tonto do Lordsburga, wyrusza w niebezpieczną podróż, narażony na ataki zbuntowanych Indian Geronima. Jego pasażerami są zarówno ludzie godni szacunku, wśród nich Lucy, żona kapitana, decydująca się jechać mimo zaawansowanej ciąży, oraz szeryf, ale też wygnane z miasta osoby obrażające moralność - notoryczny pijak - dr Boone i dziewczyna lekkich obyczajów - Dallas. Jest tam też podejrzany szuler - Hatfield i bankier Gatewood. Po drodze dołącza ścigany przestępca Ringo Kid.. Ma porachunki z braćmi Plummerami, którzy zabili mu ojca i brata. Społeczne i moralne różnice dzielące podróżnych zacierają się w obliczu wspólnego niebezpieczeństwa. Indianie atakują dyliżans, lecz w ostatniej chwili przybywa z odsieczą oddział kawalerii. U celu podróży Ringo rozprawia się z Plummerem, a szeryf umożliwia mu wspólny wyjazd z miasta, wraz z Dallas… Reżyseria: John Ford.
WSZYSTKIE PORANKI ŚWIATA, godz. 20.00 premiera
Schyłek XVI w. Mistrz gry na wioli da gamba, Monsieur Sainte-Colombe, powraca po do domu, gdzie podczas jego długoletniej nieobecności zmarła żona i postanawia zamknąć się w swojej samotni, poświęcając się jedynie muzyce i swoim córkom - Madaleine i Toinette. Jego artystyczna wirtuozeria jest jednak tak głośna, że czyni jego imię sławnym nawet na dworze Ludwika XIV, który pragnie pozyskać mistrza do królewskiej orkiestry. Ten naturalnie odmawia. Pewnego dnia młody mężczyzna, Marin Marais, przybywa do posiadłości Colombe, by uczyć się od niego gry na wioli. Reżyseria: Alain Corneau.
CHICK COREA – CHICK COREA, godz. 21.55 cykl „Jazz – Club Kultura”
Koncert legendarnego jazzmana, Chicka Corei. Wystąpił wraz z członkami grupy „Return to forever": Stanleyem Clarkiem - kontrabas; Joe'em Hendersonem - saksofon; Lennym White'em - perkusja. Zagrali najbardziej popularne utwory: „L’s Bop", „Why Wait" oraz „500 Miles High". Chick Corea, (Armando Anthony Corea) to amerykański pianista jazzowy i kompozytor. Urodził się 12 czerwca 1941 r. w Chelsea w Massachusetts. Chick Corea stawiany jest pośród mistrzów jazzu. Jest pionierem fusion, wpłynął również na post-bop, jazz latynoski, free jazz, jazz awangardowy, oraz ten klasyczny. Jest wirtuozem gry na klawiszach i syntezatorach i jednym z pierwszych, którzy w pełni wykorzystali potencjał instrumentów elektronicznych. Reżyseria: Gary Legon.
WIELKIE ŻARCIE, godz. 23.00
Szokujący i dekadencki film będący artystyczną prowokacją reżysera... Czterech zamożnych mężczyzn spotyka się na uczcie w podmiejskiej willi. Pilot Marcello (Marcello Mastroianni), sędzia Philippe (Philippe Noiret), producent telewizyjny Michel (Michel Piccoli) oraz restaurator i kucharz Ugo (Ugo Tognazzi) postanawiają popełnić samobójstwo z... przejedzenia. Po pierwszym dniu objadania się sprowadzają do willi trzy prostytutki. Do towarzystwa dołącza też żądna wrażeń nauczycielka. W willi dochodzi do orgii obżarstwa i seksu... Reżyseria: Marco Ferrari.
CZAS CYGANÓW, godz. 1.00 premiera
Jeden z wcześniejszych popisów Emira Kusturicy, uhonorowany Złotą Palmą za reżyserię oraz scenariusz na MFF w Cannes. „Czas Cyganów" to pełna dynamiki i przesiąknięta folklorem fantazyjna opowieść o trudnych wyborach, dojrzewaniu i poszukiwaniu sensu życia. Zrealizowana w typowym dla reżysera oryginalnym klimacie, psychologiczna a zarazem zabawna historia, gdzie rzeczywistość przeplata się ze snem, a główny bohater poprzez serię niezwykłych wydarzeń wkracza w trudną dorosłość. Nie brakuje tu wątków dramatycznych, a momentami nawet tragicznych. Reżyseria: Emir Kusturica.
3 stycznia 2010
TATA W PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ, godz. 10.45
Film Emira Kusturicy nagrodzony został Złotą Palmą w Cannes. Sześcioletni Malik tęskni za tatą. Od matki dowiaduje się, że jego ojciec wyjechał w "podróż służbową". Określenie to okazuje się być zgrabnym eufemizmem. Chłopak nie przypuszcza, że w rzeczywistości ojciec dostał się do więzienia zadenuncjonowany przez zazdrosną kochankę. Rodzina Malika znajduje się w rozpaczliwej sytuacji, zaś chłopiec z niecierpliwością i nadzieją oczekuje powrotu uwielbianego taty... Reżyseria: Emir Kusturica.
CYRULIK SYBERYJSKI, godz. 13.00 (część II)
Poproszony przez generała o pomoc w oświadczynach, Andriej sam wyznaje miłość Jane. Naraża się na gniew przełożonego i przeżywa głęboki wstrząs dowiadując się, że Jane była kurtyzaną. Andriej w chwili szaleństwa napada na przełożonego i zostaje oskarżony o zamach na Wielkiego Księcia. Zostaje skazany na karę wieloletnich robót na Syberii. Jane wraca do Ameryki i wychodzi za mąż za McCrackena. Po paru latach powraca z mężem do Rosji i dowiaduje się, że Andriej założył rodzinę. W związku z tym nie dochodzi między nimi do rozmowy i Andriej nie dowiaduje się, że ma syna w Ameryce. Reżyseria: Nikita Michałkow.
MÓJ NIKIFOR, godz. 15.15
Krynica, 1960 r. Do mieszczącej się przy deptaku pracowni Włosińskiego wchodzi Nikifor i rozpakowuje swój warsztat malarski. Włosiński próbuje pozbyć się natrętnego gościa. Postanawia odnaleźć jego rodzinę. Okazuje się, że Nikifor żyje samotnie. Mieszka kątem, nie ma nawet metryki. Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi żarliwą wiarę Nikifora, a jednocześnie duchową wolność. W malarstwie oznacza ona niezależność od opinii, w życiu - brak przywiązania do doczesności i głęboką pokorę. Okazuje się, że Nikifor ma otwartą gruźlicę. Prymitywista nie chce iść do szpitala, woli malować. Aby go tam umieścić Włosiński musi przejąć nad nim opiekę oprawną. Na tę wiadomość jego żona i dzieci przenoszą się do Krakowa. Mija 7 lat. Widzimy Włosińskiego i Nikifora w przededniu największego triumfu genialnego prymitywisty - wielkiej, retrospektywnej wystawy w warszawskiej „Zachęcie". Włosiński porzucił malarskie ambicje. Sensem jego życia stała się opieka nad genialnym malarzem. Przypłacił to rozpadem rodziny. Mija kilka miesięcy. Włosiński czuwa przy łóżku umierającego Nikifora. Przyjeżdża żona Włosińskiego, być może jest to początek pojednania.

Nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Krystyny Feldman, nagroda za kostiumy i scenariusz na FPFF w Gdyni w 2004 r. Orły 2005, Polskie Nagrody Filmowe w kategoriach: najlepsza główna rola kobieca /Krystyna Feldman/ najlepsze zdjęcia, scenografia, dźwięk i montaż. Główne nagrody na festiwalach w Karlowych Warach i Chicago w 2005 r. oraz szereg innych wyróżnień. Reżyseria: Krzysztof Krauze.
GARBUS, godz. 18.30
Studium zagrożenia wobec kataklizmu? Końca określonej cywilizacji? Formacji społecznej? Akcja rozgrywa się współcześnie, tzn. w połowie XX w., w pozornie beztroskich warunkach, gdzieś w górach na wakacjach, w pensjonacie prowadzonym przez Garbusa, odwiedzanym natomiast przez Nieznajomego. Banalne przeżycia pensjonariuszy - spory, flirty, zerwania - nabierają charakteru groteski, klimat zagęszcza się, rzeczywistość w spektaklu uzyskuje znaczenia symboliczne, rangę uogólnienia. Reżyseria: Michał Kwieciński.
PRZEŁAMUJĄC FALE, godz. 20.30
Historia młodej i wrażliwej Bess, która wychodzi za mąż za doświadczonego mężczyznę. Wkrótce Jan wyjeżdża do pracy na platformie wiertniczej na Morzu Północnym. Wierna, lecz bardzo samotna Bess modli się o jak najszybszy powrót ukochanego. Tymczasem na platformie dochodzi do groźnego wypadku i Jan powraca do domu sparaliżowany. Bess spełnia wszystkie jego zachcianki, nawet te niedorzeczne i coraz bardziej szalone. Pewnego dnia Jan oznajmia żonie, że powinna wrócić do normalnego życia, kochać się z innymi mężczyznami i opowiadać mu o swoich doznaniach... Film został nagrodzony Złotym Globem, Cezarem i Złotą Palmą, otrzymał także nominację do Oscara. Reżyseria: Lars von Trier.
LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM, godz. 23.10
Pełen życia McMurphy ma nadzieję, że uda mu się bezboleśnie przetrzymać więzienie, jeśli będzie udawał wariata. Plan, z pozoru dobry, obraca się w klęskę, gdy trafia do domu dla psychicznie chorych. McMurphy stara się rozruszać naszpikowanych lekami pacjentów, co budzi sprzeciw Mildred Ratched, siostry przełożonej. Niedługo dowiaduje się, że w szpitalu ma zostać dłużej niż myślał. Wobec nowej sytuacji, w jakiej się znalazł namawia innych pacjentów do ucieczki, do czego przystają. Incydent ten prowadzi do zaostrzenia konfliktu między McMurphym a Ratched. Film został oparty na powieści Kena Kesey'a pod tym samym tytułem wydanej w roku 1962. Oskary dla najlepszego aktora (Jack Nicholson), najlepszej aktorki (Louise Fletcher), za reżyserię (Milos Forman), a także dla najlepszego filmu i najlepszej adaptacji filmowej. Reżyseria: Milos Forman.
ZATOICHI, godz. 1.25
Japonia, XIX w. Zatoichi (Takeshi Kitano) to niewidomy tułacz, który zarabia na życie uprawiając hazard i dorabiając jako masażysta. Ale za tą fasadą kryje się Zatoichi - mistrz miecza. Gdy dociera do odległego górskiego miasteczka, opanowanego przez gang Ginzy (Ittoku Kishibe), postanawia stawić czoło bezwzględnemu oprawcy. Reżyseria: Takeshi Kitano.







©operacji.org 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna