Program zajęĆ komputerowych



Pobieranie 169,65 Kb.
Data01.11.2017
Rozmiar169,65 Kb.



POZNAJEMY KOMPUTEROWY ŚWIAT
PROGRAM EDUKACJI INFORMATYCZNEJ

W KLASACH I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ




mgr Małgorzata Tkacz-Rutkowska



SPIS TREŚCI



  1. Założenia dydaktyczno-wychowawcze i organizacyjne

  2. Cele edukacyjne

  3. Treści kształcenia

  4. Metody oceniania

  5. Procedury osiągania celów

  6. Ewaluacja programu

  7. Warunki realizacji

  8. Autorka

  9. Aneks


POZNAJEMY KOMPUTEROWY ŚWIAT
PROGRAM EDUKACJI INFORMATYCZNEJ

W KLASACH I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ


ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE


I ORGANIZACYJNE:
Program przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Przewiduje poszerzenie wiedzy uczniów o treści i umiejętności informatyczne. Równocześnie wspomaga realizację różnych programów dla klas 1-3, opartych na „Podstawie programowej”.

„Podstawa programowa” dla I etapu edukacji nie zawiera treści informatycznych. Są one przewidziane dla II etapu kształcenia. Jednak w czasach, gdy umiejętność obsługi komputera jest koniecznością, wydaje się bardzo ważne, aby wprowadzenie


w świat informatyki rozpoczynało się jak najwcześniej. Dlatego obok kształcenia umiejętności: czytania, pisania, mówienia, liczenia warto wdrożyć dzieci do świadomego posługiwania się komputerem już od klasy pierwszej.

Możliwość kontaktu z tym nowym urządzeniem jest dla dzieci wyzwaniem, które chętnie podejmują, a zdobyte umiejętności obsługi komputera pozwolą im lepiej funkcjonować w szkole i życiu dorosłym. Dla wielu uczniów będzie to pierwsze spotkanie z komputerem i jedyna możliwość poznania tego urządzenia.


Ogólne założenia programu:

  • wspieranie realizacji „Podstawy programowej” ,

  • korelacja treści zajęć komputerowych z modułami kształcenia zintegrowanego,

  • dostosowanie treści i metod pracy do możliwości i potrzeb dzieci,

  • przygotowanie uczniów do sprawnej i świadomej obsługi komputera,

  • wdrażanie dzieci do wytrwałości i dokładności,

  • wyrabianie i zwiększanie koncentracji uwagi,

  • tworzenie możliwość wyrażania przez dziecko własnych myśli, przeżyć
    i uczuć, w formie plastycznej i literackiej z wykorzystaniem programów
    i technik komputerowych.

Realizacja programu powinna odbywać się w pracowni komputerowej,


raz w tygodniu, w grupach 10-14 osobowych, w formie zabaw i praktycznego działania
z wykorzystaniem komputera. Każde dziecko powinno pracować przy osobnym komputerze.
CELE EDUKACYJNE:

  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się komputerem w zakresie podstawowym.

  • Wdrażanie do samodzielnego korzystania z różnych programów komputerowych.

  • Zdobywanie umiejętności zastosowania komputera w nauce, zabawie, realizacji własnych pomysłów i rozwijaniu zainteresowań.

  • Wdrażanie do wytrwałości i samodzielnego rozwiązywania problemów.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Wprowadzenie zajęć komputerowych do klas 1-3 jest rozwiązaniem programowym
i metodycznym poszerzającym zakres treści i celów realizowanych w edukacji wczesnoszkolnej. Program „Poznajemy komputerowy świat” przewiduje dodanie do „Podstawy programowej klas 1-3” następujących treści informatycznych:


  • podstawy pracy z komputerem:

  • bezpieczeństwo i higiena pracy,

  • sposoby porozumiewania się z komputerem za pomocą klawiatury i myszki,

  • system operacyjny Windows,

  • przechowywanie i pobieranie danych,

  • posługiwanie się dyskietką i płytą CD-ROM,

  • sposoby wyszukiwania wiadomości w INTERNECIE,

  • edytor grafiki (PAINT, EDYTOR POSTACI),

  • edytor tekstu (WORD)

  • łączenie tekstu z grafiką (PAINT i WORD),

  • tworzenie animacji i prezentacji (EDYTOR POSTACI, POWER POINT),

  • tworzenie prostych tabel i wykresów (EXCEL, POWER POINT),

  • korzystanie ze słowników i encyklopedii multimedialnych,

  • wyszukiwanie informacji w internecie,

  • wykorzystanie gier komputerowych do nauki ortografii, matematyki, ruchu drogowego...

Równocześnie wspomaga realizację treści kształcenia ogólnego zawartych


w „Podstawie programowej” z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej, plastycznej i muzycznej:

7. zabawy, zajęcia, przygody dzieci

9. wybrane wytwory kultury, sztuki i techniki

18. czytanie sylab, wyrazów, zdań i tekstów

19. czytanie ciche ze zrozumieniem

20. sięganie do różnych źródeł informacji i technologii informacji, ...

21. pisanie liter, łączenie liter w sylaby, pisanie wyrazów, zdań

22. przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów ...

23. pisanie swobodnych tekstów, życzeń, zaproszeń, listów,

opowiadań i opisów

24. pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni

31. figury geometryczne, w tym trójkąt, kwadrat, prostokąt, koło

25. stosunki przestrzenne, porządkowanie, klasyfikowanie

28. działania arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, ..., mnożenie, ..., dzielenie)

30. ... rozwiązywanie zadań tekstowych ...

35. dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia

38. bezpieczeństwo, w tym poruszanie się po drogach publicznych,

rozpoznawanie sygnałów alarmowych o niebezpieczeństwie

40. urządzenia techniczne powszechnego użytku (bezpieczne

użytkowanie)

42. organizacja pracy (planowanie, ...)

43. działalność plastyczna uczniów ...

45. wielość środków komunikacji ... oraz środków wyrazu

plastycznego

47. rozumienie, akceptacja i tolerancja dla innych wypowiedzi

artystycznych

48. kształtowanie otoczenia i form użytkowych
Program ten dostosowany jest do możliwości dzieci. Treści realizowane są
w sposób spiralny, co oznacza, że te same zagadnienia powtarzają się wiele razy
w kolejnych klasach i na różnych poziomach nauczania. Zapewnia to rozwój umiejętności i percepcję treści dostosowanych do wieku i możliwości dzieci.
Realizacja programu odbywa się w trzech etapach:

  • Klasy I – W KRAINIE KOLORÓW

  • Klasy II – W KRAINIE SŁOWA, PĘDZLA I OŁÓWKA

  • Klasy III – WĘDRÓWKI W KRAINĘ WYOBRAŹNI



Klasa I – W KRAINIE KOLORÓW

Blok tematyczny: TANIEC PĘDZLA I OŁÓWKA



  • „Poznajmy się”, „Kreski i plamy”, „”Taniec kolorowych figur”.

  • Poznanie regulaminu pracowni komputerowej.

  • Rozpoznawanie części zestawu komputerowego.

  • Uruchamianie i zamykanie komputera, posługiwanie się myszką i klawiaturą.

  • Poznanie systemu operacyjnego Windows.

  • Otwieranie i zamykanie okna programu.

  • Tworzenie swoich folderów.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: poznanie i wykorzystywanie narzędzi graficznych: pędzla, ołówka, prostokąta, koła, linii, gumki, wypełnienia,

  • Zapisywanie swoich prac w swoich folderach na dysku.

Blok tematyczny: KOLORY JESIENI



  • „Jesienne listki”, „Jesienne drzewo”, „Park jesienią”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: zaznaczanie, powiększanie i zmniejszanie, kopiowanie, obracanie, zmiana kolorów, przenoszenie w inne miejsce,

  • Otwieranie i zamykanie okna programu.

  • Zapisywanie swoich prac na dysku.

  • Otwieranie plików, wprowadzanie zmian.

Blok tematyczny: KOLORY ZIMY



  • „Migające gwiazdki śniegowe”, „Projektujemy ozdoby choinkowe”, „Bal literek”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: korzystanie z lupy i siatki, wypełnianie kolorem, rysowanie owalu i koła,

      • Praca z edytorem postaci (Logomocja): : poznanie narzędzi innych niż w PAINT,

  • Otwieranie i zamykanie okien programów.

  • Zapisywanie swoich prac na dysku.

  • Otwieranie plików, wprowadzanie zmian.

Blok tematyczny: KOLORY WIOSNY



  • „Wiosenny bukiet”, „Pałac królowej Wiosny”, „Motyle”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: malowanie pędzlem i linią, zaznaczanie, powiększanie i zmniejszanie, kopiowanie, obracanie, zmiana kolorów, przenoszenie w inne miejsce, korzystanie z lupy i siatki, wypełnianie kolorem, rysowanie prostokątów, kwadratów, krzywych i wielokątów; zastosowanie klawisza Shift.

  • Zapisywanie swoich prac na dysku.

  • Otwieranie plików, wprowadzanie zmian.

Blok tematyczny: KOLORY LATA



  • „Wyruszamy w podróż ...”

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: zastosowanie poznanych narzędzi
    i opanowanych umiejętności do wykonania samodzielnej pracy.

  • Zapisanie pliku na dysku i dyskietce.

  • Prezentacja swoich prac.



Klasa II – W KRAINIE SŁOWA, PĘDZLA I OŁÓWKA

Blok tematyczny: POWRÓT Z WAKACJI



  • „Wakacyjne krajobrazy”, „Kufer pana Wakacjusza”.

  • Przypomnienie:

    • regulaminu pracowni komputerowej,

    • sposobów uruchamiania i zamykania komputera,

    • zasad posługiwania się myszką i klawiaturą,

    • skrótów klawiszowych,

    • operowania oknami w środowisku Windows.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: przypomnienie poznanych narzędzi,

  • Praca z edytorem tekstu WORD: zabawa z klawiaturą, pisanie prostych wyrazów i zdań, zastosowanie klawisza Shift, pisanie polskich znaków,

  • Praca z programem EXCEL: odnajdywanie właściwych komórek, wpisywanie do nich danych,

  • Zapisywanie pliku na dysku i dyskietce.

Blok tematyczny: PRZYGODY LISTKA



  • „Taniec jesiennych liści”, „Jesienny poeta”, „Przygody małego listka”.

  • Przypomnienie poznanych skrótów klawiszowych.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: przypomnienie narzędzi i umiejętności poznanych w klasie I, obracanie, przerzucanie, rozciąganie i pochylanie.

  • Praca z edytorem tekstu WORD: zabawa z klawiaturą, pisanie prostych wyrazów i zdań, zastosowanie klawisza Shift i tabulatora, łączenie tekstu
    z grafiką.

  • Praca z programem POWERPOINT: zastosowanie slajdów do wykonania animacji.

Blok tematyczny: WOKÓŁ ŚWIĄTECZNEGO DRZEWKA



  • „Świąteczne kartki”, „W sklepie z zabawkami”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: wykorzystanie poznanych narzędzi
    do wykonania pracy plastycznej, zastosowanie aerografu (rozpylacza).

  • Praca z edytorem tekstu WORD: poznanie możliwości obiektów WordArt,

  • Praca z programem EXCEL: zabawa z tabelami i wykresami - zaznaczanie wybranego fragmentu arkusza, zmiana czcionki, dodawanie obramowania
    i koloru, sumowanie w wierszach i kolumnach, edycja wykresu.

  • Doskonalenie posługiwania się klawiaturą.

  • Przypomnienie poznanych skrótów klawiszowych.

Blok tematyczny: W LODOWEJ KRAINIE



  • „Bal u Królowej Śniegu”, „Wspomnienia Elegancika”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT.

  • Praca z edytorem tekstu WORD - pisanie różnych tekstów.

  • Łączenie tekstu z grafiką.

  • Poznanie zasad drukowania.

Blok tematyczny: ŚWIAT BUDZI SIĘ ZE SNU



  • „Wiosenne drzewa”, „Łąka pełna motyli”, „Taniec kurcząt”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: wykorzystanie poznanych narzędzi
    do wykonania pracy plastycznej.

  • Praca z edytorem tekstu WORD: doskonalenie umiejętności pisania polskich znaków i wielkich liter,

  • Łączenie tekstu z grafiką.

  • Praca z programem POWERPOINT: wykorzystanie efektów animacji niestandardowej, zastosowanie slajdów do wykonania animacji.

Blok tematyczny: TĘCZOWY SWIAT



  • „W Krainie Tęczy”.

  • Zastosowanie poznanych programów do wykonania samodzielnej prezentacji: łączenie tekstu z grafiką.

  • Zapisanie pracy na dysku i dyskietce.

  • Prezentacja i wydruk prac.


Klasa III – WĘDRÓWKI W KRAINĘ WYOBRAŹNI
Blok tematyczny: W PROMYKACH SŁOŃCA

  • „Dzban pełen słońca”, „Nowe przygody Kajtka”, „W promykach jesiennego słońca”.

  • Przypomnienie:

    • regulaminu pracowni komputerowej,

    • sposobów uruchamiania i zamykania komputera,

    • zasad posługiwania się myszką i klawiaturą,

    • skrótów klawiszowych,

    • operowania oknami w środowisku Windows.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT: przypomnienie narzędzi poznanych w klasie I i II, wykonanie pracy plastycznej.

  • Praca z edytorem tekstu WORD: przypomnienie pisania wielkich liter i polskich znaków.

  • Zapisywanie pliku na dysku i dyskietce.

  • Przypomnienie zasad drukowania.

Blok tematyczny: BAJKI PANA PARASOLA



  • „W Krainie Deszczu”, „Deszczowa pogoda”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT - wykonanie pracy plastycznej.

  • Praca z edytorem tekstu WORD: samodzielne pisanie tekstów, formatowanie tekstu na stronie, łączenie tekstu z grafiką.

  • Praca z programem EXCEL: sporządzanie tabelek i wykresów temperatur.

  • Stosowanie poznanych skrótów klawiszowych.

Blok tematyczny: CZARODZIEJSKI KUFER



  • „Magiczne przedmioty”, „Jak pomożesz dziewczynce z zapałkami”, „Czarodziejskie drzewko”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT - wykonanie pracy plastycznej.

  • Praca z edytorem tekstu WORD: formatowanie tekstu na stronie, łączenie tekstu z grafiką.

  • Praca z programem EXCEL: zabawa z tabelami i wykresami - odnajdywanie właściwych komórek, wpisywanie do nich danych, przypomnienie
    i zastosowanie funkcji Suma,

  • Praca z programem POWERPOINT: wykorzystanie efektów animacji niestandardowej, zastosowanie slajdów do samodzielnego wykonania animacji.

Blok tematyczny: WYPRAWA W NIEZNANE



  • „Spotkanie z Anarukiem”, „Wyruszamy w Kosmos”, „U naszych sąsiadów”.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT - wykonanie pracy plastycznej.

  • Praca z edytorem tekstu WORD: formatowanie tekstu na stronie, łączenie tekstu z grafiką.

  • Praca z programem POWERPOINT: zastosowanie slajdów do samodzielnego wykonania animacji.

  • Poznanie możliwości INTERNETU: korzystanie z przeglądarki internetowej, przeglądanie różnych stron dla dzieci, wyszukiwanie potrzebnych informacji.

  • Korzystanie z encyklopedii i słowników multimedialnych, oraz programów edukacyjnych umieszczonych na płytach CD-ROM.

Blok tematyczny: MOJE MIASTO WIOSNĄ



  • „Rachunki pani Wiosny”, „Wiosna w moim mieście”, „Ulica wielkiego miasta”, „Lot nad miastem”.

  • Praca z programem EXCEL: zabawa z wykresami - edycja wykresu, zmiana typu i opcji.

  • Praca z edytorem grafiki PAINT - wykonanie pracy plastycznej.

  • Praca z edytorem tekstu WORD: formatowanie tekstu na stronie, łączenie tekstu z grafiką.

  • Praca z edytorem postaci (Logomocja): animacja lądowania samolotu.

  • Praca z programem POWERPOINT: wstawianie rysunku z pliku, zastosowanie slajdów do samodzielnego wykonania animacji – ruch uliczny.

Blok tematyczny: PODRÓŻUJEMY Z PYZĄ PO POLSCE



  • „Pyza na polskich dróżkach”.

  • Zastosowanie poznanych programów do wykonania:

    • samodzielnej prezentacji - łączenie tekstu z grafiką, wykorzystanie wykresów, zastosowanie animacji Pyzy,

    • projektowanie dyplomów na koniec roku szkolnego.

  • Zapisanie prac na dysku i dyskietce.

  • Drukowanie dyplomów i najciekawszych prac.

  • Prezentacja swoich prac.

Pomiędzy poszczególnymi blokami dzieci pracują z różnymi programami edukacyjnymi: ortograficznymi, matematycznymi, przyrodniczymi czy rysunkowymi.

OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ:
W wyniku realizacji programu:

uczeń klasy I


  • bezpieczne posługuje się komputerem,

  • umie zapisać i otworzyć wybrany plik,

  • stosuje zaznaczanie, zmniejszanie lub zwiększanie, kopiowanie, wycinanie
    i wklejanie rysunków,

  • sprawnie posługuje się wybranymi narzędziami graficznymi

  • zapisuje wyniki swojej pracy na dysku i dyskietce,

  • opanował umiejętność przeglądania i wybierania z pulpitu i z listy interesującej go informacji, programu lub gry,

  • prezentuje własną twórczość i pomysły w różnych formach –rysunek lub animacja.

uczeń klasy II

  • bezpieczne posługuje się komputerem,

  • umie zapisać i otworzyć wybrany plik,

  • zna klawiaturę alfanumeryczną, stosuje klawisze SHIFT i ALT,

  • stara się korzystać z listy lub klawiszy skrótu – CRTL+A, CTRL+C, CTRL+V,

  • stosuje zaznaczanie, zmniejszanie lub zwiększanie, kopiowanie, wycinanie
    i wklejanie tekstów oraz rysunków,

  • sprawnie posługuje się wybranymi narzędziami graficznymi i tekstowymi,

  • łączy tekst z grafiką,

  • zapisuje wyniki swojej pracy na dysku i dyskietce,

  • opanował umiejętność przeglądania i wybierania z pulpitu i z listy interesującej go informacji, programu lub gry,

  • wpisuje dane do tabeli, edytuje wykres,

  • prezentuje własną twórczość i pomysły w różnych formach – tekst, rysunek, animacja.

uczeń klasy III

  • bezpieczne posługuje się komputerem,

  • umie zapisać i otworzyć wybrany plik, założyć folder,

  • zapisuje wyniki swojej pracy na dysku i dyskietce,

  • opanował umiejętność przeglądania i wybierania z pulpitu i z listy interesującej go informacji, programu lub gry,

  • zna klawiaturę alfanumeryczną, stosuje klawisze SHIFT i ALT oraz skróty klawiszowe - CRTL+A, CTRL+C, CTRL+V, CTRL+S, CTRL+E,

  • wykorzystuje: zaznaczanie, zmniejszanie lub zwiększanie, kopiowanie, wycinanie
    i wklejanie tekstów oraz rysunków,

  • sprawnie posługuje się wybranymi narzędziami graficznymi i tekstowymi,

  • wpisuje dane do tabeli, sumuje dane, edytuje wykres,

  • łączy tekst z grafiką lub wykresem,

  • wie, jak korzystać z płyt edukacyjnych, słowników, encyklopedii multimedialnych
    i INTERNETU,

  • prezentuje własną twórczość i pomysły w różnych formach – tekst, rysunek, animacja.

METODY OCENIANIA:


Ocena postępów dziecka w zakresie umiejętności obsługi komputera jest jednym z elementów oceny opisowej wystawianej na koniec I semestru i na koniec roku szkolnego.

Kolejne zajęcia pozwalają sprawdzić stopień opanowania przez dzieci podstawowych umiejętności posługiwania się komputerem oraz na indywidualizację tempa pracy. W ciągu całego roku uczniowie dokonują samooceny w zakresie:



  • obsługi komputera,

  • samodzielnego korzystania z różnych programów,

  • zastosowania komputera w nauce i zabawie.

Za opanowaną umiejętność dzieci dostają znaczki, które wklejają na kartę ewaluacyjną (ANEKS). Pod koniec każdego roku nauki samodzielnie wykonują:

Klasy I – pracę plastyczną „Wyruszamy w podróż ...”

Klasy II – pracę plastyczno-literacką „W Krainie Tęczy”

Klasy III – prezentację „Pyza na polskich dróżkach”.

Uczniowie, którzy szybciej opanowali umiejętność pracy na komputerze będą mieli możliwość, samodzielnego wykonania prezentacji multimedialnej połączonej z animacją w programie POWER POINT.
W trakcie zajęć oceną za wykonaną pracę jest:


  • pochwała,

  • prezentacja wykonanej pracy dla całej grupy,

  • wydruk pracy i umieszczenie na wystawce prac lub stronie internetowej,

  • wklejenie znaczka przy nazwie opanowanej umiejętności w karcie ewaluacyjnej.

Na zakończenie roku szkolnego każdy uczeń otrzymuje dyplom zaprojektowany przez uczniów klas trzecich.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:


Realizacja treści programu odbywa się przez zabawę i praktyczne działanie
z wykorzystaniem komputera. Dzieci bawiąc się, uczą posługiwać się myszką, poznają klawiaturę oraz podstawowe operacje komputerowe.

Program nie wymaga od ucznia posługiwania się fachowymi terminami, lecz kładzie nacisk na kształcenie umiejętności i nawyków pracy z komputerem.

Ciekawa dla dzieci tematyka i forma działalności – praca plastyczna, pokaz, film, praca literacka, kreowanie wykresów i tabel, próby programowania - sprzyjają eksperymentowaniu i rozwiązywaniu problemów stawianych przed dziećmi. Nowe lub bardziej złożone zagadnienia wprowadzane są przez pokaz i obserwację.

W czasie kolejnych bloków uczniowie poznają różne sposoby wykonania tej samej operacji, od najprostszych do coraz trudniejszych. Przez pierwsze miesiące uczą się posługiwania myszką i klawiaturą, później operowania narzędziami graficznymi, tekstowymi i rachunkowymi. Na koniec starają się zastosować poznaną wiedzę przy przygotowaniu animacji i prezentacji.

W trakcie realizacji wykorzystywane są programy: PAINT, WORD, POWERPOINT, LOGOMOCJA- EDYTOR POSTACI, EXCEL I INTERNET.

EWALUACJA PROGRAMU:


Ewaluacja odbywa się po każdym etapie i na zakończenie całego cyklu kształcenia.

Bieżąca obserwacja dostarczy informacji o najbardziej skutecznych metodach pracy, pozwoli na analizę czasu przeznaczonego na realizację poszczególnych bloków tematycznych oraz na dostosowanie tempa pracy do aktualnych możliwości


i zainteresowań dzieci.

Stopień opanowania podstawowych wiadomości i umiejętności oraz skuteczność zastosowanych metod i form pracy wykaże analiza arkuszy ewaluacyjnych


i samodzielnie wykonanych końcoworocznych prac uczniów.

Ewaluacja końcowa obejmuje analizę dokumentów ewaluacyjnych


z poszczególnych etapów kształcenia i wnioski.

WARUNKI REALIZACJI:





  1. Sala wyposażona w minimum 12 – 14 stanowisk komputerowych /minimum/

    • PC 486 DX 100 MHz,

    • 16 RAM,

    • CD-ROM x 4,

    • karta dźwiękowa, głośniki

    • karta graficzna VGA

  2. Komputery z oprogramowaniem:

    • Windows 98 i następne

    • Paint

    • Microsoft Word

    • Microsoft Excel

    • Microsoft PowerPoint

    • Logo Komeniusz-Comedit

    • Internet

  3. Drukarki /2-3/, oraz w miarę możliwości skaner i nagrywarka płyt CD-RW

  4. Nauczyciel, najlepiej nauczania zintegrowanego i informatyki.

mgr Małgorzata Tkacz-Rutkowska

AUTORKA:
Małgorzata Tkacz-Rutkowska ukończyła studia magisterskie w zakresie nauczania początkowego na Uniwersytecie Łódzkim. Jest nauczycielem mianowanym nauczania zintegrowanego, legitymuje się 23 letnim stażem pracy. Od 1997 roku prowadzi koło komputerowe dla uczniów klas I-III.
ANEKS

ARKUSZ EWALUACYJNY KLASA I







UMIEM:









Włączyć i wyłączyć komputer









Posługiwać się myszką i klawiaturą









Otworzyć program z ikony i z listy









Zaznaczyć, kopiować i wkleić rysunek









Powiększyć lub zmniejszyć rysunek









Malować:

  • ołówkiem







  • pędzlem







  • rozpylaczem









Zmieniać kolory









Wypełniać figury zamknięte









Stosować:

  • gumkę







  • linię prostą







  • linię krzywą







  • koło i







  • prostokąt







  • zaokrąglony prostokąt i wielokąt









Uruchomić „film” w EDYTOR POSTACI









Zwiększyć lub zmniejszyć widok strony









Włożyć i wyjąć dyskietkę









Zapisać swoją pracę na dysku









Zapisać swoją pracę na dyskietce









Otworzyć wybrany plik i folder









Zmienić rozmiar okna programu







ARKUSZ EWALUACYJNY KLASA II





UMIEM:









Otworzyć program z ikony i z listy









Posługiwać się klawiaturą









Włożyć i wyjąć dyskietkę









Zastosować klawisze SHIFT I ALT









Zaznaczyć wyraz lub linijkę tekstu









Zaznaczyć tekst lub jego fragment









Kopiować tekst lub jego fragment









Wkleić tekst lub jego fragment









Zastosować skróty klawiszowe:

  • CRTL+A, CTRL+C, CTRL+V









Malować, zmieniać kolory, wypełniać figury zamknięte, stosować poznane narzędzia graficzne









Zmienić:

  • czcionkę, jej kolor i rozmiar







  • formatować tekst na stronie







  • pogrubić lub pochylić litery













  • ustawić tekst z prawej strony







  • ustawić tekst z lewej strony









Zastosować WordArt









Łączyć tekst z grafiką









Wpisać dane do tabeli









Otworzyć wykres i zmienić w nim kolory









Utworzyć swój folder, otwierać pliki









Zapisać swoją pracę







ARKUSZ EWALUACYJNY KLASA III




UMIEM:









Otworzyć program lub plik









Utworzyć swój folder i zapisywać w nim prace









Sprawnie posługiwać się klawiaturą









Zastosować klawisze SHIFT I ALT









Zaznaczyć, kopiować i wkleić tekst lub jego fragment









Włożyć i wyjąć płytę CD, uruchomić program









Stosować poznane skróty klawiszowe









Stosować poznane narzędzia graficzne









Zmienić format czcionek









Zastosować WordArt









Zmienić rozmiar strony









Wpisać dane do tabeli









Otworzyć wykres zmienić typ i kolory









Połączyć tekst z grafiką









Połączyć tekst z wykresem









Wykonać prosta animację [film]









Stworzyć krótką prezentację









Uruchomić encyklopedię lub słownik









Wpisać adres internetowy









Wiem jak szukać informacji w Internecie















©operacji.org 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna