Organizator



Pobieranie 117,55 Kb.
Data01.01.2018
Rozmiar117,55 Kb.

Organizator

IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port:
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

Dyrektor: Ingmar Villqist

Dyrektor Programowy: Joanna Puzyna-Chojka

Honorowy Patronat:
Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski
Marszałek Województwa Pomorskiego Jan Kozłowski


PREZENTACJE KONKURSOWE
12 maja
SCENA WITKACEGO we Wrocławiu

Dyrektor: Sebastian Majewski
António Agostinho Neto

na podstawie własnych wspomnień


ROZPORZĄDZENIE O POWOŁANIU FILI MIASTA WALDENBURG/ WAŁBRZYCH NA WSCHODNIM PACYFIKU ALBO KRÓCEJ: WUJEK Z LUANDY [3. część trylogii goebbelsowskiej i 3. część cyklu wałbrzyskiego]
Historia przeniesienia i powołania miasta Waldenburg / Wałbrzych na wschodnim Pacyfiku i opowieść o heroicznej budowie nowego wspaniałego świata. Kolaż historyczno-ideologiczny o marzeniach i utopii zagrany przez międzynarodowy zespół artystyczny z Waldenburga / Wałbrzycha na wschodnim Pacyfiku.
Reżyseria: Veit Harlan

Przestrzeń: Albert Speer

Muzyka: Wili Furtwaengler

Prapremiera: 4 kwietnia 2009


Obsada: Sybille Schmitz, Emma Sonnemann, Gustaf Gruendgens
12 maja (wtorek) godz. 16.00

Centrum Kultury, ul. Łowicka 51 (plener)

Czas trwania: 75 minut bez przerwy

TEATR POLSKI w Poznaniu

Dyrektor: Paweł Szkotak
Małgorzata Sikorska - Miszczuk

WALIZKA
„Walizka” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk otrzymała nagrodę główną oraz nagrodę publiczności w pierwszej edycji ogólnopolskiego konkursu dramaturgicznego METAFORY RZECZYWISTOŚCI (2008).

Autorka mówi o tej sztuce, że jest opowieścią o pochwale i afirmacji życia. Odnaleziona po latach walizka staje się dla głównego bohatera kluczem do odkrycia prawdy o sobie. Otwarcie walizki powoduje jednoczesne dotarcie do własnych korzeni, kultury, ale też i bolesnej historii.


Reżyseria: Piotr Kruszczyński

Kostiumy: Jola Łobacz

Muzyka: Paweł Postaremczak

Choreografia: Natalia Draganik

Prapremiera: 14 lutego 2009

Obsada:


Narrator: Łukasz Chrzuszcz

Żaklin, Automatyczna Sekretarka: Barbara Krasińska

Fransua Żako: Zbigniew Waleryś

Zrozpaczona Przewodniczka z Muzeum Zagłady: Barbara Prokopowicz

Sfrustrowany Bruno: Jakub Papuga

Pantofelnik: Paweł Siwiak


12 maja (wtorek) godz.18.30

Teatr Muzyczny Gdynia, Duża Scena

Czas trwania: 90 minut bez przerwy


LABORATORIUM DRAMATU w Warszawie

Dyrektor: Tadeusz Słobodzianek
Piotr Rowicki

PRZYLGNIĘCIE
Małomiasteczkowy gangster Pyton postanawia zerwać ze światem przestępczym. Chce się ożenić i ustabilizować, otwierając legalny komis samochodowy na nielegalnie zdobytej ziemi. W dniu ślubu Pyton popada w dziwny stan. Próbując znaleźć jego przyczynę, odkrywa historię sprzed lat, która zatruwa pamięć miasta i determinuje dzisiejsze losy jego mieszkańców.
Reżyseria: Aldona Figura 

Scenografia: Katarzyna Paciorek 

Oprawa muzyczna: Bartłomiej Woźniak

Prapremiera: 11 października 2008 na Międzynarodowym Festiwalu „Konfrontacje Teatralne” w Lublinie


Obsada:

Pyton: Leszek Lichota

Żanet: Agnieszka Warchulska

Jasny: Mariusz Drężek

Skwara: Marcin Sztabiński

Ślusarz: Stanisław Brudny

Córka Ślusarza: Iza Dąbrowska

Ksiądz: Leon Charewicz

Doktor: Andrzej Konopka

Nauczyciel: Zdzisław Wardejn


12 maja (wtorek) godz. 21.00

Teatr Miejski Gdynia, Duża Scena

Czas trwania: 80 minut bez przerwy



13 maja:

BAŁTYCKI TEATR DRAMATYCZNY IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO w Koszalinie

Dyrektor naczelny: Zdzisław Derebecki

Dyrektor artystyczny: Jacek Papis
Artur Pałyga

WODZIREJ. KOSZALIN KULTURKAMPF

wg scenariusza Feliksa Falka

Sztuka została zainspirowana filmem „Wodzirej” Feliksa Falka. Gorzki spektakl o dzisiejszym społeczeństwie, które w imię kariery i dóbr materialnych czyni z człowieka i relacji międzyludzkich towar. Główny bohater - Danielak, jest produktem dzisiejszego społeczeństwa - zdegenerowanego i pozbawionego elementarnej etyki. W twarzy Danielaka odbijają się twarze naszych dzisiejszych elit i słabości nas wszystkich.



Reżyseria i opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak

Scenografia i kostiumy: Matylda Kotlińska

Efekty wizualne i reżyseria światła: Janusz Turkowski

Choreografia : Arkadiusz Buszko

Utwór ROMEK SONG, muzyka i tekst: Krzysztof Czeczot

Prapremiera: 29 marca 2008

Obsada:

Ula Miziała, Krystyna Myśliwiec-Zajączkowska, Sekretarka: Żanetta Gruszczyńska-Ogonowska

Romek Zaradny: Artur Paczesny

Janusz Kobus, Ryszard Wołyniec, Jarosław Zielony: Jacek Zdrojewski

Tomasz Danielak: Robert Zawadzki (gościnnie)

Czesław Lasota, Krystian Mejer: Wojciech Rogowski (gościnnie)


13 maja (środa) godz. 16.00

Teatr Miejski Gdynia, Duża Scena

Czas trwania: 120 minut bez przerwy

TEATR ŁAŹNIA NOWA w Krakowie

Dyrektor Naczelny i Artystyczny: Bartosz Szydłowski
Artur Pałyga

WSZYSTKIE RODZAJE ŚMIERCI

na podstawie "Siddharthy" Hermanna Hesse


W swoim najnowszym spektaklu Paweł Passini, podążając tropem indyjskiej opowieści Hermanna Hessego, zadaje pytanie o to, czym dzisiaj dla ludzi z Zachodu jest podróż na Wschód. Transplantolog po wykonaniu kolejnej operacji przeszczepu serca zaczyna zastanawiać się nad granicą dzielącą życie od śmierci. W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie wyrusza w podróż do Indii, która ma mu pomóc w przezwyciężeniu egzystencjalnego kryzysu.
Reżyseria: Paweł Passini

Scenografia: Małgorzata Szydłowska

Konsultacja choreograficzna: Zuzanna Adamkiewicz

Muzyka: Daniel Moński, Paweł Passini i Denis Kolokol

Prapremiera: 30 stycznia 2009

Pokaz przedpremierowy 7 grudnia 2008 w ramach Festiwalu Boska Komedia


Obsada: Zbigniew Kowalski, Maciej Wyczański, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Kamila Puciłowska, Marzena Gorska, Iga Załęczna, Aleksandra Szczygielska, Tomasz Sobczak, Kamil Pecka, Paweł Stankiewicz

13 maja (środa) godz. 18.30

Teatr Muzyczny Gdynia, Duża Scena

Czas trwania: 120 minut bez przerwy



TEATR WYBRZEŹE w Gdańsku

Dyrektor: Adam Orzechowski
Bartosz Frąckowiak
KSIĄDZ H., CZYLI ANIOŁY W AMSTERDAMIE

na podstawie „Księdza Heleny” i „Ostatniego zlotu aniołów” Mariana Pankowskiego

Rok 2019, w szemranej dzielnicy Amsterdamu księdzem zostaje kobieta. Ma zmierzyć się z problemami ludzi marginesu, światem w stanie kryzysu, w którym dawne role społeczne już nie obowiązują, a nowe jeszcze się nie wykształciły. Jej ewangelizacyjny i polityczny projekt – interesująca i pociągająca mieszanka chrześcijaństwa z lewicowością – ponosi jednak klęskę. Dlaczego, skoro wydaje się adekwatną odpowiedzią na problemy współczesnego świata? Na ile wpłynęła na to jej bliska relacja z Mężczyzną – gwałcicielem, który nie rozumie, że „intensywność nie musi być gwałtem” – a na ile błędnie wybrane środki? A może coś jeszcze? W spektaklu – wprowadzony na zasadzie „teatru w teatrze” – odbędzie się też ostatni zlot aniołów, które spotkają się, by podsumować losy świata, zabawić się w poetycki slam, opowiedzieć heretycką i apokryficzną historię Sodomy, popolitykować i poerotyzować sobie trochę rubasznie, a trochę na serio. Matka Boska w tym świecie zdegradowanej wyobraźni religijnej, to albo „wyoutowane z realu” żeńskie bóstwo, bezsilne i bezpłodne – wbrew polskiej tradycji myślenia o Niej – albo sentymentalna, oszukana figura – Matka Boska-gadżet – której zadania ograniczone zostały do sfery konsumpcyjnej. Czy coś zdoła wybudzić ją z letargu? Czy kobiecość odnowi religię i wspólnotę?
Reżyseria: Bartosz Frąckowiak

Scenografia: Paweł Wodziński

Muzyka: Krzysztof Kaliski

Reżyseria światła: Wojciech Puś

Prapremiera: 7 maja 2009
Obsada:

Gerda de Stuip, Małgorzata: Katarzyna Kaźmierczak

Anna van Prium, Dorota: Anna Kociarz

Lieve: Emilia Komarnicka

Ksiądz Helena: Anita Sokołowska (gościnnie)

Sekretarz, Architekt: Jacek Labijak

Biskup: Cezary Rybiński

Mężczyzna: Marek Tynda

13 maja (środa) godz. 21.00

Teatr Wybrzeże Gdańsk, Scena Malarnia



14 maja:
TEATR IM. STEFANA JARACZA w Olsztynie

Dyrektor: Janusz Kijowski
ŻYDÓWEK NIE OBSŁUGUJEMY

na podstawie tomu opowiadań Mariusza Sieniewicza


Piszczajko jest nikim i każdym jednocześnie. To Banderas przeciętności, który ucieleśnia wszystkie cechy będące przeciwieństwem gwiazdorstwa i pożądania. Jest obcym wśród swoich. Pewnego dnia dopada go przeraźliwy ból brzucha – nie artystyczny Weltschmerz, nawet nie ból głowy, ale prozaiczna dolegliwość gastryczna. Nie pomaga lek przeciwbólowy, nie pomaga myśl o prezydentowej ani o babie z warzywniaka. Ból jest nieznośny. Bohater zaczyna koszmarną pielgrzymkę przez miasto w poszukiwaniu ulgi. Jest gościem króla przychodni i królowej Piguły, trafia na uliczny performance meneli-masochistów i wreszcie staje się tytułową Żydówką odepchniętą od kasy w hipermarkecie. Ale co by się nie działo, pozostaje wielkim społecznym wykluczonym. To co dla Piszczajki staje się traumą, widzom zdaje się kolosalną groteską i absurdem, niestety ten absurd jest zakorzeniony w naszej rzeczywistości. „Żydówek nie obsługujemy” to trzecia książka olsztynianina Mariusza Sieniewicza. Adaptacji wybranych opowiadań z tego zbioru podjął się Piotr Jędrzejas, on też reżyseruje spektakl.

- Wyobrażam sobie jak się stoi w długiej kolejce i do głowy przychodzą dziwne myśli - mówi reżyser. - W głowie Piszczajki następuje tąpnięcie i ludzie z kolejki zamieniają się w specyficznych chirurgów duszy, którzy go egzaminują i dręczą. Oni przeprowadzają na nim swoje doświadczenia. W wyobrażeniu Piszczajki to męka, którą musi przeżyć. Jego chwilowe oderwanie od rzeczywistości pokazuje wszystkie lęki, a wybudzenie ukazuje beznadziejną, ale paradoksalnie bezpieczną i znaną rzeczywistość.


Adaptacja i reżyseria: Piotr Jędrzejas

Scenografia: Marcin Chlanda

Muzyka: Michał Górczyński

Prapremiera: 11 października 2008



Obsada:

Najważniejsza: Joanna Fertacz

Ważniejsza: Agnieszka Grzybowska

Ważna: Milena Gauer

Ważniejszy: Grzegorz Jurkiewicz

Ważny: Radosław Hebal

Filip Piszczajko: Grzegorz Gromek

Wielki Mistrz, Ronald Mc Donald, Dziwka: Krzysztof Jankowski


14 maja (czwartek) godz. 16.30

Teatr Muzyczny Gdynia, Scena Malarnia

Czas trwania: 80 minut bez przerwy
TEATR POLSKI we Wrocławiu

Dyrektor Naczelny i Artystyczny: Krzysztof Mieszkowski
Małgorzata Sikorska – Miszczuk

SZAJBA
Sztuka ma charakter czarnej i absurdalnej political fiction. Wiktoria, żona dożywotniego premiera Polski, Mistera Ble, żyje w melancholii i poczuciu niespełnienia. Jej mąż intensywnie zajmuje się Polską (choć ona sama zupełnie sobie tego nie życzy) i odkłamywaniem historii. Szansa dla Wiktorii pojawia się wraz z atakiem islamopodobnych terrorystów, którzy na podległym Polsce terytorium proklamują Wielkie Kujawy.

Spektakl Jana Klaty jest próbą odpowiedzi na wyraźnie odczuwaną potrzebę rozmowy na temat kondycji dzisiejszego Polaka. O bolesnych i kłopotliwych relacjach polsko-niemieckich, polsko-żydowskich, pamięci historycznej, polityce historycznej, terroryzmie i tendencjach separatystycznych w realiach „globalnej wioski”.


Opracowanie tekstu i reżyseria: Jan Klata

Scenografia: Mirek Kaczmarek

Kostiumy: Mirek Kaczmarek i Małgorzata Matera

Reżyseria świateł: Justyna Łagowska

Ruch sceniczny: Maćko Prusak

Koordynator projektu: Hanna Frankowska

Premiera: 8 maja 2009
Obsada: Anna Ilczuk, Kinga Preis, Marcin Czarnik, Marian Czerski, Mirosław Haniszewski, Rafał Kronenberger, Michał Majnicz, Edwin Petrykat, Bartosz Porczyk, Wojciech Ziemiański
14 maja (czwartek) godz. 18.00

Teatr Muzyczny Gdynia, Duża Scena



TEATR IM. HELENY MODRZEJEWSKIEJ w Legnicy

Dyrektor Naczelny i Artystyczny: Jacek Głomb
Paweł Kamza

FOTOGRAFIE

na podstawie opowiadań Janusza Andermana


Historie Andermana biorą się z przeszłości, czasami odległej, czasami nieco bliższej w czasie, zasadniczo jednak umieszczone są w epoce komunizmu, bądź to w jego odmianie stalinowskiej, bądź gomułkowskiej czy gierkowskiej, bądź w końcu tej z czasów pierwszej Solidarności i stanu wojennego - tak o wydanych książkowo w 2002 roku (ale też publikowanych cyklicznie w Gazecie Wyborczej) „Fotografiach” i ich autorze pisał krytyk i historyk literatury Jerzy Jarzębski. Obrazy ludzi z epoki komunizmu są nad wyraz różnorodne: pojawiają się przed czytelnikiem przodkowie autora, wybitni działacze opozycji, wielkie postacie emigracji, ale obok także prominenci systemu, mali urzędnicy, obwiesie spod budki z piwem i wreszcie „lud”, który - jak chór antyczny - komentuje na swój dość obłędny sposób wydarzenia. Powstała w ten sposób panorama nadzwyczaj wielostronna i jednocześnie żywa. No bo jakże opisać komunizm? Raczej nie poprzez zdarzenia oficjalne, ale przez codzienność, poprzez informacje o tym, jak się jadło, jak jechało pociągiem, jak przechodziło przez doświadczenie studiów, pierwszej pracy, gry z politrukami, cenzorem czy esbecją, jak wyglądała rzeczywiście praca w redakcji, festiwal młodej literatury, święta państwowe, pogrzeby i demonstracje. „Fotografie” są żywe, atrakcyjne, pełne humoru, ale też czasami tragizmu czy historycznego patosu. Wzburzą pewnie wielu - nie pożywią się przy nim ani namaszczeni rzecznicy „słusznych poglądów” i „narodowej sprawy”, ani ci, którzy chcieliby jak najszybciej zapomnieć o przeszłości i wybaczyć (sobie samym) podłości i sprzeniewierzenia.
Reżyseria: Paweł Kamza

Scenografia: Izabela Kolka 

Muzyka: Paweł Moszumański 

Ruch sceniczny: Anna Piotrowska

Prapremiera: 29 marca 2009 

Obsada:


„Bufetowa”, córka wojewody: Zuza Motorniuk

Kuracjuszka, jasnowidz: Małgorzata Urbańska

Konduktorka, bez Mietka: Magdalena Biegańska

Asystentka wojewody, z synem na telefonie: Ewa Galusińska

Paryżanka z Kielc, malarka: Gabriela Fabian

Bokserka, poetka mimo woli: Katarzyna Dworak

Reporterka radiowa, zredukowana: Justyna Pawlicka

Śpiewak z Łomży 1 /Tubylec/ Prokurator 2 / Głaz, pracownik zakładu pogrzebowego:

Łukasz Węgrzynowski

Śpiewak z Łomży 2 /Poseł/ Prokurator 1/ Kwiatek, pracownik zakładu pogrzebowego: Dariusz Majchrzak

14 maja (czwartek) godz. 21.00

Magazyny portowe, ul. Polska 30

Czas trwania: 75 minut bez przerwy

15 maja:
TEATR DRAMATYCZNY IM. JERZEGO SZANIAWSKIEGO w Wałbrzychu

Dyrektor: Danuta Marosz
Paweł Demirski

DIAMENTY TO WĘGIEL, KTÓRY WZIĄŁ SIĘ DO ROBOTY

after Czechow: Wujaszek Wania
Rzecz zaczyna się „after Czechow: Wujaszek Wania”. Jak wiadomo, przysłowiowa czechowowska strzelba wystrzeliła w akcie czwartym. Sprawca wystrzału dedykowanego profesorowi Sieriebriakowowi – Iwan Wojnicki (wujaszek Wania) spudłował… Dwa razy! Gdyby trafił, ta historia z diamentami nigdy by się nie wydarzyła. Ponieważ jednak nie trafił - można wręcz powiedzieć, że chybiając podarował nowe życie profesorowi. Nowe życie, które profesor wykorzystał do wprowadzania przemian na skalę ogólnoświatową, ogólnoeuropejską, ogólnokrajową i prywatną. Gdyby wujaszek trafił, to poszedłby do więzienia, a historia skończyłaby się na cmentarzu przy grobowcu profesora pogrzebanego wraz z nadziejami. Szczęśliwy jednak traf (nie-traf?) sprawił, że profesor bez uszczerbku opuścił dom własny swojej córki i mógł podjąć heroiczną działalność na niwie ekonomii, geologii i jubilerstwa. Szczęśliwy traf (nie-traf?) sprawił, że dziś po osiemnastu latach – wraz z całą rodziną (i nie tylko!) profesora możemy oczekiwać jego przyjazdu ze stolicy do małego miasta. W atmosferze radosnego podekscytowania oczekujemy więc na przyjazd wybitnego naukowca i serię wykładów o hodowli diamentów.
Reżyseria: Monika Strzępka

Choreografia: Milena Czarnik

Muzyka: Jan Suświłło

Scenografia: Dawid Załęski

Kostiumy: Ola Komarzeniec

Prapremiera:  30 maja 2008


Obsada:

Sonia: Aleksandra Cybulska

Niania: Sabina Tumidalska (gościnnie)

Wujaszek Wania: Włodzimierz Dyła (gościnnie)

Tielegin: Jerzy Gronowski (gościnnie)

Astrow: Piotr Tokarz


15 maja (piątek) godz. 16.00

Teatr Miejski Gdynia, Duża Scena

Czas trwania: 105 minut bez przerwy

TEATR IM. HELENY MODRZEJEWSKIEJ w Legnicy

Dyrektor Naczelny i Artystyczny: Jacek Głomb
Przemysław Wojcieszek

BYŁA JUŻ TAKA MIŁOŚĆ, ALE NIE MA PEWNOŚCI, ŻE TO BYŁA NASZA

To opowieść o Paulu, młodym Niemcu, żołnierzy Wermachtu, który wraca z frontu wschodniego na przepustkę do rodzinnego domu. Okropności, które przeżył sprawiają, że postanawia zdezerterować. Bohater jest bowiem przekonany, że gdy wróci na front, to zginie. Ukrywa się, zostaje jednak zdradzony. Drugi motyw dezercji wiąże się z religijnością Paula, który przed wojną wychowywany był przez i na – pastora. Podczas przepustki bohater zauważa, że świat, do którego należał, rozpadł się. Co więcej, jego najbliżsi nie są nawet w stanie przyjąć do wiadomości, że opowieści o okropnościach wojny są prawdziwe. Uznają, że po prostu oszalał…


Reżyseria: Przemysław Wojcieszek

Scenografia: Małgorzata Bulanda

Muzyka: Pustki

Prapremiera: 17 października 2008


Obsada:

Paul: Łukasz Węgrzynowski

Eva: Magda Skiba

Georg: Rafał Cieluch

Maria: Magda Biegańska

Anna: Anita Poddębniak

Artur: Jakub Kotyński
15 maja (piątek) godz. 18.30

Franciszkańskie Centrum Kultury (kościół dolny), ul. Ujejskiego 40

Czas trwania: 80 minut bez przerwy

PREZENTACJE FESTIWALOWE

11 maja:

TEATR ATENEUM IM. STEFANA JARACZA w Warszawie

Dyrektor Naczelny: Sławomira Łozińska

Dyrektor Artystyczny: Izabella Cywińska

Magda Fertacz

TRASH STORY albo sztuka (nie)pamięci

Sztuka laureatki pierwszej edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej rozgrywa się w małej miejscowości na Ziemiach Odzyskanych. W poniemieckim domu, zamieszkiwanym obecnie przez Polaków, błąka się duch dziesięcioletniej Urszulki, która zginęła na strychu razem z innymi niemieckimi kobietami i dziećmi, powieszona przez własną matkę na wieść o wkroczeniu Armii Czerwonej. Jej opowieść o wojennych zdarzeniach splata się z rodzinnym dramatem przeżywanym




Reżyseria i scenografia: Ewelina Pietrowiak

Współpraca scenograficzna i kostiumy: Julia Skrzynecka

Muzyka: Sławomir Jaskułke

Prapremiera: 21 listopada 2008


Obsada:

Ursulka: Jadwiga Jankowska - Cieślak

Matka: Maria Pakulnis

Wdowa: Marta Gajko (gościnnie)

Syn: Bartłomiej Nowosielski

Ojciec: Tadeusz Borowski


11 maja (poniedziałek) godz. 19.00

Teatr Miejski Gdynia, Duża Scena

Czas trwania: 80 minut bez przerwy

14 maja

R@PORT EUROPA

SCHAUBÜHNE AM LEHNINER PLATZ w Berlinie

Dyrektor: Thomas Ostermeier

Mark Ravenhill



DAS PRODUKT (PRODUKT)

niemiecki przekład: Nils Tabert

Tekst miał swoją premierę podczas Festiwalu w Edynburgu, gdzie Ravenhill osobiście przeniósł go na scenę. Pikantny i zarazem błyskotliwy spektakl jest pokazem fajerwerków politycznej tandety i kiczowatego romansu. Satyra na hollywoodzką „fabrykę snów” opowiedziana z typowym dla Brytyjczyków czarnym humorem. Psychodeliczny reżyser postanawia zrealizować obiecujący projekt – tytułowy „Produkt”. Ma to być historia młodej i przebojowej businesswoman zamieszkałej w Londynie, która straciła chłopaka w zamachu na World Trade Center. Wdaje się ona w namiętny romans z Mohammedem, przystojnym aktywistą Al-Kaidy, skazując się tym samym na wyrzuty sumienia i rozdarcie pomiędzy bólem po śmierci ukochanego chłopaka a fascynacją zmysłowym przestępcą...

  

Reżyseria: Thomas Ostermeier



Scenografia: Jan Pappelbaum

Kostiumy: Almut Eppinger

Muzyka: Malte Beckenbach

Dramaturg: Irina Szodruch

Reżyseria światła: Erich Schneider

Premiera: 23 listopada 2006

Obsada:

Reżyser: Jörg Hartmann

Aktorka: Simone Kabst

14 maja (czwartek) godz.15.00

Teatr Miejski – Duża Scena

Czas trwania: 60 minut bez przerwy

Spektakl tłumaczony symultanicznie na język polski (wg przekładu Małgorzaty Semil).

15 maja:

R@PORT EUROPA

HITMAN’S HEEL

Alexander Hacke & Danielle de Picciotto Berlin



THE SHIP OF FOOLS (STATEK GŁUPCÓW)

na podstawie średniowiecznej powieści Sebastiana Branta

Najnowszy projekt Alexandra Hacke i Danielle de Picciotto to audiowizulany performance – połączenie koncertu, projekcji i animacji. Artyści, operując słowem (recytując oryginalny tekst Branta), muzyką i wizualizacjami  nawiązującymi do aktualnych problemów politycznych, religijnych i społecznych, prezentują jedenaście rozdziałów powieści, będącej historią jedenastu głupców, podróżujących po oceanie życia. Tworzą w ten sposób magiczny świat snu, który ma na celu nie tylko uwiedzenie widza, ale też uświadomienie mu pewnych życiowych prawd.

Obsada: Danielle de Picciotto, Alexander Hacke

15 maja (piątek) godz. 22.00

Klub UCHO, ul. św. Piotra 2

Czas trwania: 90 minut bez przerwy

Spektakl grany w języku angielskim z polskimi napisami



TEATR POLSKI we Wrocławiu

Dyrektor Naczelny i Artystyczny: Krzysztof Mieszkowski

Werner Schwab

PREZYDENTKI

w przekładzie Moniki Muskały
Genialne przedstawienie Krystiana Lupy według sztuki skandalizującego „ojca” dzisiejszych brutalistów Wernera Schwaba, której za życia autora nie chciał wystawić żaden austriacki teatr. Opowieść o trzech kobietach, których świat zamyka się między wspomnieniami o przeszłości, dewocją, telewizorem i upokarzającą pracą. Należą do tej warstwy społecznej, której na co dzień wolimy nie widzieć. Życie wewnętrzne mają nikłe, wspomnienia jałowe, język wulgarny i kaleki, a horyzont myślowy wyznaczony przez drobnomieszczańską rutyną i prymitywne okrucieństwo. Żyją marzeniami, a utrata kontroli nad iluzją prowadzi je do zbrodni.

Intensywne przeżycie teatralne, mocą dorównujące antycznej tragedii.


Co jest celem Prezydentek, dramatu Schwaba, spektaklu Lupy? Oddzielona od świata kuchnia jest laboratorium, w którym odbywa się niejasny, poplątany rytuał przekroczenia, dążenia do osiągnięcia transcendencji. Można powiedzieć, że jest to stały temat teatru Lupy. Ale kuchnia Prezydentek zasadniczo różni się nie tylko od laboratorium Plasfodora z Pragmatystów, ale i od świata Lunatyków. Prezydentki nie zamknęły się świadomie w odosobnionym miejscu eksperymentów; im, można powiedzieć, to miejsce się stało, narzuciło, stworzyło. Sytuacja, w jakiej się znalazły, ta szczególna konfiguracja wyłoniła z siebie dążenie do stworzenia indywidualnych mitów, wydostania ich z życiowej magmy i podniesienia na wysokość ceremonii. Prezydentki są w tej pracy samotne. Bohaterom Lunatyków, ludziom też prostym, towarzyszył głos narratora-autora; tu jedynymi śladami zewnętrznej rzeczywistości są agresywne napisy na ścianach i trójka dzieci wkradających się w czasie przerwy, trącających kijami śpiące bohaterki, jakby sprawdzając, czy to ludzie, zjawy czy może laboratoryjne szczury. I teatralny maszynista, otwierający butelkę wina, żeby mogły rozpocząć „przyjemną uroczystość”.

Lupa burzy mit o wysublimowanym artyście, który zajmuje się głównie swym skomplikowanym i bogatym wnętrzem. Podglądamy zdegenerowany świat, emocjonując się rozwojem sytuacji na scenie. Jesteśmy zdegustowani prymitywizmem bohaterek i powierzchownością ich oglądu rzeczywistości. Proces podobny do oglądania telewizji. Zapominamy, że prezentowana historia jest częścią naszego świata.



Opracowanie tekstu, reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Krystian Lupa

Premiera: 17 września 1999


Obsada:
Erna: Bożena Baranowska

Greta: Halina Rasiakówna

Mariedl: Ewa Skibińska

Dziewica Maryja: Aldona Struzik


16 maja (sobota) godz. 19.00

Teatr Miejski Gdynia, Duża Scena

Czas trwania: 100 minut bez przerwy
Spotkanie z Krystianem Lupą 16 maja o godzinie 16.00 w Teatrze Miejskim w Gdyni


WYDARZENIA FESTIWALOWE
KINOTEATR pokazy spektakli telewizyjnych
RIMINI PROTOKOLL Berlin

Helgard Haug & Daniel Wetzel

WAHL KAMPF WALLENSTEIN (WALKA WYBORCZA WALLENSTEIN)
Filmowa wersja spektaklu awangardowej formacji artystycznej z Berlina to przykład postdramatycznej gry z klasycznym tekstem – romantyczną tragedią Fryderyka Schillera. Do udziału w spektaklu zostali zaproszeni ludzie, których życiowe historie przypominają losy bohaterów „Wallensteina”: młody polityk kandydujący na burmistrza Mannheim, radny i szef policji w Turyngii, właścicielka agencji towarzyskiej, dyplomowana astrolożka, dwóch amerykańskich weteranów wojny wietnamskiej. W konsekwencji tej strategii niezwykle trudne staje się oddzielenie teatru od tego, co nim nie jest…
Emisja filmu w języku niemieckim z polskimi napisami zostanie poprzedzona wykładem Anny R. Burzyńskiej.

Anna R. Burzyńska jest konsultantem R@Portu Europa IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych.


12 maja (wtorek) godz. 10.00

DKF Żyrafa, ul. Waszyngtona 1




TEATR TELEWIZJI

Jerzy Jarocki

BŁĄDZENIE

na podstawie utworów Witolda Gombrowicza


Zbudowana z mozaiki tekstów Gombrowicza sceniczna opowieść poświęcona jest duchowej biografii autora „Iwony, księżniczki Burgunda”. Jerzy Jarocki, wybitny inscenizator dwudziestowiecznych dramatów, w starannie dobranych fragmentach Gombrowiczowskich dzieł szuka śladów jego zmagań z własną tożsamością, świadectw dramatycznej walki o prawo do suwerennego wyboru swych postaw, sądów, przekonań, prezentuje zapiski z batalii pisarza o godne miejsce dla własnego „ja” pomiędzy ludźmi.

Prapremiera teatralnej wersji spektaklu odbyła się w maju 2004 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie.


13 maja (środa) godz. 10.00

DKF Żyrafa, ul. Waszyngtona 1




TVP KULTURA

Przemysław Wojcieszek

MADE IN POLAND
Pełen goryczy i ironii portret współczesnej Polski, uchwycony przez Przemysława Wojcieszka, okazał się jednym z najczęściej nagradzanych spektakli minionych lat, zwyciężając między innymi pierwszą edycję R@Portu. Przedstawia losy młodego człowieka, w którym jest tyle samo złości na świat, co wrażliwości na przejawy zła, panoszącego się wokół niego. Przejmującą kreację stworzył tu Eryk Lubos jako główny bohater – Boguś.

Spektakl, zrealizowany przez legnicki Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, został zarejestrowany w 2007 roku przez TVP Kultura.


14 maja (czwartek) godz. 10.00

DKF Żyrafa, ul. Waszyngtona 1


TVP KULTURA

Jan Klata

TRANSFER!
Głośny spektakl Teatru Współczesnego we Wrocławiu dokumentuje powojenne losy przesiedlanych Polaków i Niemców. Scenariusz powstał na podstawie relacji żyjących świadków i uczestników tamtych tragicznych wydarzeń, których reżyser zaprosił do udziału w projekcie. Tworząc opowieść o ludziach, którzy dostali się w tryby historii niczym pionki na wielkiej politycznej mapie, Jan Klata próbuje przeniknąć i opisać współczesną świadomość Polaków i Niemców.

15 maja (piątek) godz. 10.00

DKF Żyrafa, ul. Waszyngtona 1
Spotkanie z Janem Klatą 15 maja o godzinie 12.00 w Klubie Ucho

R@Port PROLOG 9-11 maja 2009

II FINAŁ GDYŃSKIEJ NAGRODY DRAMATURGICZNEJ

czytania/szkice sceniczne sztuk autorów nominowanych do finału konkursu w interpretacjach studentów Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie



Marek Pruchniewski i Marek Wortman

NASZ SYN

Reżyseria: Wojciech Pitala (Akademia Teatralna Warszawa)
Szymon Bogacz

W IMIĘ OJCA I SYNA

Reżyseria: Adam Biernacki (Akademia Teatralna Warszawa)

Mariusz Bieliński

NAD

Reżyseria: Wojciech Faruga (Akademia Teatralna Warszawa)
Jakub Roszkowski

MORZE OTWARTE

Reżyseria: Agata Puszcz (Akademia Teatralna Warszawa)
Zyta Rudzka

ESKIMOS W PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ

Reżyseria: Weronika Szczawińska (Akademia Teatralna Warszawa)


Debata z udziałem dramaturgów i członków Kapituły GND

10 maja (niedziela) godz. 18.30

Teatr Miejski, Mała Scena


IMPREZY TOWARZYSZĄCE:

wykład Jana Kłossowicza „Teatr happeningowy Tadeusza Kantora” połączony z wernisażem wystawy „Tadeusz Kantor nad morzem”

8 maja (piątek) godz. 17.00 i 18.00

Muzeum Miasta Gdyni


Performance Zbigniewa Warpechowskiego



RÓG PAMIĘCI

8 maja (piątek) godz. 20.00

Klub Ucho, ul. Św. Piotra 2
Konferencja naukowa „Granice dramatu

8 maja godz. 10.00

Teatr Miejski, Mała Scena

performing lecture: „Bombay – Chicago/Chicago – Bombay” Józefa Jaremy (Cricot 1), reż. Piotr Kruszczyński oraz „Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej, reż. Waldemar Śmigasiewicz

13 maja godz. 14.00 oraz 14 maja godz. 12.30

Klub UCHO, ul. św. Piotra 2


SZTUKA XX WIEKU: REAKYWACJA

Koniec półświni” Helmuta Kajzara i „Terroryści” Ireneusza Iredyńskiego

pokazy warsztatowe studentów Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie

16 maja (sobota) godz. 12.00

Teatr Miejski, Mała Scena

Organizator festiwalu:



Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

81 – 381 Gdynia, ul. Bema 26

tel.: 058 660 59 49

fax: 058 660 59 48

Dyrektor: Ingmar Villqist

Biuro Festiwalowe: 058 660 59 22, 058 660 59 24, czynne: 9.00 -22.00



festiwal@teatrgombrowicza.art.pl, promocja@teatrgombrowicza.art.pl,

WWW.teatrgombrowicza.art.pl


Codziennie (12-15 maja) po ostatnim spektaklu zapraszamy na spotkania z twórcami, które będą się odbywać ma Małej Scenie (foyer) Teatru Miejskiego w Gdyni.








©operacji.org 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna