Filozoficzne rozumienie emocji



Pobieranie 131,02 Kb.
Strona1/2
Data22.12.2017
Rozmiar131,02 Kb.
  1   2

x60FILOZOFICZNE ROZUMIENIE EMOCJI


PLATON- pierwszy wspominal o emocjach i wielu się do tego odwolywalo, wyroznil wole, rozum i ? * wiedza wynika z obserwacji, nie z rozumu, * klucz do wiedzy w procedurze wlasciwej matematyce (statystyka) *doznawaniu zawsze towarzyszy odczucie *dozanwanie jest wyjasnione na zasadzie ruchu a jakosc bycia przyjemnym lub przykrym zalezy od kierunku ruchu (naturalny- rodzi dobro, nienaturalny- zlo) *uczucia naleza do duszy, gdyz sa stanami swiadomymi, sa zwiazane z wiedza *dusza zna siebie i cialo

ARYSTOTELES- *naczelnym celem zycia jest szczescie, *doznawaniu towarzyszy zawsze przyjemnosc lub przykrosc a tym obu pozadanie *pozadanie obejmuje wszytskie czynnosci, które zapewniaja przyjemnosc albo prowadza do unikniecia przykrosci *oprocz pozadania jest gniew, to 2 pierwotne formy usilowania, sa stanami uczuciowymi *I definicja uczuc (afektow)- uczucia to zmiany duszy którym towarzyszy przykrosc i przyjemnosc

KLASYFIKACJA UCZUC- gniew, stracg, odwaag- spokrewnione ze zloscia, radosc, zawisc, zyczliwosc, nienawisc, litosc

STOICY : ZENON Z KITION- uczucia to bezrozumne poruszenia duszy lub nadmierny impuls, gdy impuls obejmuje upodobanie i awersje, gdy stworzenie osiaga wyzszy poziom rozwoju, impuls staje się rozumny, sa 4 uczucia- przyjemnosc, smutek, zadza, strach

EPIKUREJCZYCY- *afekty sa poruszeniami duszy * przyjemnosc to stan okreslony, jest jakby nadmiarem, pozbyciam się przyjenosci *każdy naturalnie dazy do przyjemnosci i unikania bolu, PODZIAL POTRZEB- 1)naturalne konieczne 2)naturalne niekonieczne 3)pozorne powstale przez falszywe mniemanie

PODSUMOWANIE- w rozwoju filozofii greckiej nacisk na cnoty madrosci i rozum, panowanie nad namietnosciami przez cnote i rozsadek. Grzeszne wszystko to co cielesne, wyzszosc duchowych aspektow zycia.

SW. AUGUSTYN- *cialo zalezne od duszy, jego funkcie wegetatywne nie sa możliwe bez duszy *cialo jest wazne tylko jako narzad umozliwiajacy doznawanie *wola sprawuje wladze nad cialem, nerwy wypelnione sa powietrzem, które jest posluszne woli *wola to najwazniejszy element w zyciu, najprostszy akt pojmowania wymaga pewnego stopnia woli, sa nimi 3 elementy: 1)memoria- umysl swiadomy samego siebie 2)inteligencjo- zdaje sobie sprawe z wielu możliwych przedmiotow uwagi 3)voluntos- wybiera 1 z którym się identyfikuje

KARTEZJUSZ- *mechanicyzm, cialo jako maszyna *dusza nie porusza ciala, nie jest zasada zycia *nie ma zycia fizyznego, zycie fiz to ruch- zalezy od miesni, a te od nerwow *sa 2 poziomy swiadomej aktywnosci *dusza sama mysli, pamieta i chce, a polaczenie duszy z cialem umozliwia czynnosci zmyslowe *siedliskiem duszy jest umysl, umysl rzecz myslaca *wprowadzil termin namietnosc- to zmiana lub pobudzenie w rzeczy która nie powstaje w samej rzeczy, zaliczal: spostrzezenia, odczucia, uczucia, procesy indukcji i rozumowania. Namietnosciom przeciwstawia inteligencje, rozum. Wszystkie namietnosci maja zrodlo w doznaniach, sa to stany wew bedace stanami swiadomosci, rownoczesnie majace swa realna przyczyne, sa:1) stanami wew 2)stanami posrednimi 3)zdeterminowane od zew i od wew. Kartezjusz dzieli namietnosci na podziw, milosc, nienawisc, pozadanie, radosc, smutek.

Spinoza-;O namiętnościach w tych czasach;
Usystematyzował uczucia za pomocą sztywnej dedukcji logicznej, są 3 uczucia podstawowe-radość, smutek, pożądanie, człowiek jest terenem gry uczuć i podmiotem konfliktów jakie na tym tle powstają, uczucia dadzą się sprowadzić do wyobrażeń i idei, ale są z nimi nie utożsamiane ,poszczególne uczucia dążą do swojego zaspokojenia a rozum nimi kieruje
Tomasz Hobbes stworzył teorię działania i przyczyny sprawczej i celowej, upodobania i awersję uważał za pierwsze formy ruchu u zwierząt i człowieka, gdy wchodzące ruchy sprzyjają ruchowi witalnemu to odczuwamy przyjemność i ciało skłonne jest do przebywania w obecności przedmiotu pobudzającego i odwrotnie (prekursor seksuologii)
D. Hume; zdarzenia wewn. które nie mają żadnych wewnętrznych poprzedników są pierwotne (poziom wrażeń), reszta jest pochodna( wtórna), w dziedzinie rozumu impresja jest aktualne doznanie, któremu odpowiada pierwotny stan przyjemności lub przykrości, afekty to rodzaj pożądania i wstrętu, które różnią się od siebie wg swoistej odmienności przedmiotów jakich unikamy lub pożądamy, afekty to zaburzenia bo stoją na przeszkodzie słusznemu rozumowaniu
Kant; uczucia i wola to czynniki odrębne od wiedzy , szacunek dla praw kieruje zachowaniem
Schopenhauer; pesymista, wola jest bezrozumnym i ślepym pędem, jej impulsy nie przynoszą przyjemności lecz ból, zaspokojenie prowadzi do stanu nasycenia a nie do szczęścia, szczęście jest w sztuce, zwracał uwagę na czynniki pozaintelektualne
Klasyczne teorie emocji : FIZJOLOGICZNA;t.psychofizjol.i t.neurobioch. DOŚWIADCZENIOWE- t.psychodynam. i t.poznawcza, EKSPRESYJNE- t.ewolucyjna. t.behawior. Emocja to stan końcowy procesu psychologicznego i reakcje na zmianę w rzeczywistości ,Motywacja to czynnik wywołujący czynność, podtrzymujący ukierunkowujący, to co jest na początku, przed procesem
Teoria emocji wg Wundta; emocje w 3 wymiarach- przykrość-przyjemność, podniecenie-ukojenie, napiecie-ulga. Cechy dobrej teorii emocji wg.Lazarusa : powinna zawierać def., powinna rozróżniać miedzy emocjami a nieemocjami, odrębność emocji od innych zjawisk, jakie jest znaczenie emocji dla naszych zachowań i naszych emocji, współzależność emocji, jakie są związki między procesami poznawczymi , emocj. i motywacyjnymi, rola ewolucji świadomości; na ile procesy poznawcze wpływają na emocję, określa jak powstają emocje, powinien być opisany wpływ emocji na ogólne funkcjonowanie, wpływ terapii na emocje
Teoria psychodynamiczna (Freud) emocje i instynkty są ściśle połączone, emocje są zawsze świadome i nieświadome , są instynkty i popędy, b. wyraźne rozróżnienie procesów świadomych i nieświadomy



  1   2


©operacji.org 2017
wyślij wiadomość

    Strona główna