Dzień Świra



Pobieranie 29 Kb.
Data30.10.2017
Rozmiar29 Kb.



DZIEŃ ŚWIRA”
Występują: MAREK KONDRAT, ANDRZEJ GRABOWSKI, MONIKA DONNER, JANINA TRACZKÓWNA, MICHAŁ KOTERSKI oraz JOANNA SIENKIEWICZ, JOANNA KUROWSKA, PIOR MACHALICA, ZBIGNIEW BUCZKOWSKI, MARCIN TROŃSKI, CEZARY ŻAK, EWA ZIĘTEK, KRYSTYNA TKACZ, gościnnie występują: KATARZYNA FIGURA

i CEZARY PAZURA


Reżyseria i scenariusz: MAREK KOTERSKI

Zdjęcia: JACEK BŁAWUT

Scenografia: PRZEMYSŁAW KOWALSKI

Kostiumy: EWA KRAUZE


Muzyka: JERZY SATANOWSKI

Produkcja: STUDIO FILMOWE ZEBRA



AGENCJA PRODUKCJI FILMOWEJ

NON STOP FILM SERVICE

VISION FILM PRODUCTION



O FILMIE

44-letni Adaś Miauczyński, sfrustrowany inteligent- nauczyciel- polonista, rozwiedziony, kochający dorastającego syna – to bohater, którego już znamy z wcześniejszych filmów Marka Koterskiego: „Nic śmiesznego” i “Ajlawju”. Miauczyński w „Dniu świra” to człowiek przeżywający „piekło najbliższych pięciu minut”. Niczym bohater romantyczny przeżywa i cierpi za kraj, za miliony, a zabija go obecna chwila, nieznośna powtarzalność codziennych czynności i nienawistny mu kontakt z drugim człowiekiem. W sferze uczuć patriotycznych jest wielki, w sferze uczuć i zachowań codziennych – tylko małym, agresywnym gnojem.

Swoimi wcześniejszymi filmami Koterski udowodnił, że potrafi opowiadać widzom o rzeczach „niewymownych”. Jego film „Porno” miał milionową widownię, przebojami były też wspomniane obrazy: „Nic śmiesznego” i „Ajlawju”. Być może dzieje się tak dlatego, że w swojej twórczości Koterski inspiruje się zdarzeniami z własnego życiorysu i –rzec można - obsesyjnie drąży ulubione wątki: absurdy rzeczywistości i niemożność werbalnego komunikowania się. Paradoksalnie więc udaje mu się opowiedzieć widzom o tym, że nie potrafią oni ze sobą rozmawiać. Ponadto, reżyser przekazuje tę treść w atrakcyjny dla widza sposób: wprowadzając groteskowe „rozmówki” i odzywki, których nie powstydziłby się sam Mrożek.

„To mój najbardziej zakręcony projekt – tak, jak zakręcony jest jego bohater. Mimo to, a może właśnie dlatego – ufam, że niejeden z Widzów będzie się z nim identyfikował”, napisał Marek Koterski w reżyserskiej eksplikacji filmu. Film –zamierzenie bądź nie – zmusi widza do odpowiedzenia sobie na pytanie: Czy ja to On i jeśli tak, to jak bardzo? Czy mój dzień codzienny nie składa się nienaruszalnych, choć uciążliwych rytuałów?

Marek Koterski ma wizję tego, jak zamierza tę uciążliwość zobrazować: „W przekładaniu tekstu na film chcę stosować zasadę – wszystkie środki dozwolone, byle sugestywne. I tak, na przykład, film ma się zaczynać i kończyć lotem pośród blokowisk. Szczegóły natrętnie powtarzanych, codziennych czynności będą obrazowane jako swoisty mikrokosmos – w detalach, w zwolnionym ruchu, akcentowane dźwiękiem”.

Tym razem w roli Adasia Miauczyńskiego pojawi się nie Cezary Pazura, a Marek Kondrat. Wśród odtwórców pozostałych ról znajdą się aktorzy, grający we wcześniejszych opowieściach o Adasiu Miauczyńskim, m.in. Zbigniew Buczkowski, Cezary Żak, Michał Koterski (syn reżysera, student wydziału produkcji łódzkiej filmówki) oraz Joanna Sienkiewicz.


Od 9 do 11 września b.r. trwać będą zdjęcia „uciekające”, właściwy okres zdjęciowy zaplanowany jest na 26.09- 22.10. 2001 r.

Premiera kinowa zaplanowana jest na wiosnę 2002.


SYLWETKI

MAREK KOTERSKI (autor scenariusza, reżyser) – reżyseruje wyłącznie własne teksty. Urodził się w Krakowie, studiował we Wrocławiu (równolegle polonistykę i historię sztuki), mieszka w Łodzi i Warszawie. Zaczynał od publicystyki i reportażu (publikował własne teskty na łamach prasy kulturalnej, m.in. w „Poezji”), następnie był w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa na warszawskiej ASP. W 1967 roku dostał się na studia reżyserskie do łódzkiej PWSFTViT. W 1977 z wyróżnieniem obronił dyplom tej uczelni. W 1984 zadebiutował filmem „Dom wariatów”, w którym wystąpili, m.in. Tadeusz Łomnicki i Marek Kondrat. Dwa lata później za ekranizację „Życia wewnętrznego” otrzymał Srebrne Lwy i nagrodę za reżyserię na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz nagrodę krytyki filmowej – Syrenkę Warszawską. Z kolei „Porno” stał się największym przebojem 1990 r., gromadząc w kinach milion widzów! (najwięcej spośród wszystkich filmów polskich i zagranicznych). Powodzeniem cieszyły się również komedie: „Nic śmiesznego” (1996) i „Ajlawju” (1999).

Marek Koterski ma na swoim koncie również filmy krótko- i średniometrażowe oraz sztuki teatralne, w tym nagrodzony na Festiwalu Małych Form w Szczecinie spektakl: „Nienawidzę”.


MAREK KONDRAT (odtwórca roli Adasia Miauczyńskiego) – jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich aktorów. Zadebiutował w wieku 11 lat w „Historii żółtej ciżemki” w reż. Sylwestra Chęcińskiego (1961). W 1972 roku ukończył warszawską PWST (obecnie: Akademia Teatralna). Swoją pierwszą dorosłą rolę zagrał w „Zaklętych rewirach” Janusza Majewskiego (1975), który później obsadził go również w „Lekcji martwego języka”, „C.K. Dezerterach” i w „Złocie dezerterów”. Kondrat grał również u Janusza Zaorskiego („Pokój z widokiem na morze”), Wojciecha Marczewskiego („Dreszcze”), Kazimierza Kutza („Zawrócony” i „Pułkownik Kwiatkowski”), Andrzeja Wajdy („Smuga cienia”, „Danton” i „Pan Tadeusz”), Władysława Pasikowskiego („Psy”, „Słodko-gorzki”, „Operacja Samum”) a także u Mirosława Gronowskiego, Roberta Glińskiego, Filipa Bajona, Macieja Dutkiewicza („Nocne Graffitti”) i Adka Drabińskiego.

Wielką popularność przyniosła Markowi Kondratowi rola policjanta Halskiego w trzyczęściowym, kryminalnym serialu TV Wojciecha Wójcika „Ekstradycja” oraz pana Mareczka w telewizyjnym „Kabarecie Olgi Lipińskiej”.



W styczniu 2000 roku na ekranach polskich kin pojawił się jego reżyserski debiut „Prawo ojca” wg scenariusza Michała Szczerbica, w którym zagrał główną rolę. Film nagrdzony zostal na XXIV FPFF w Gdyni Nagrodą Jury, Złotym Klakierem (nagroda publiczności) oraz nagrodą przyznaną przez kanadyjskich producentów filmowych. „Prawo ojca” otrzymało również I. nagrodę na Festiwalu Debiutów Filmowych w Koninie w 1999 r.



©operacji.org 2017
wyślij wiadomość

    Strona główna