Czyli o wypadkach z nieznanym sprzętem słów kilka. Czasami zdarza się że w czasie sesji gracze znajdą coś „innego



Pobieranie 35,19 Kb.
Data24.02.2019
Rozmiar35,19 Kb.

„Ja naprawdę nie chciałem, samo zaczęło buczeć”. - czyli o wypadkach z nieznanym sprzętem słów kilka.

Czasami zdarza się że w czasie sesji gracze znajdą coś „innego”/ opuszczony statek kosmiczny/ magiczny artefakt/ czy coś i zechcą tego użyć… co się stanie?

Kiedy korzystać z poniższych zasad osobiście sądzę że w wypadkach gdy:

a) bohaterowie odkrywają ważny dla fabuły przedmiot/próbują korzystać z przedmiotu nietypowego dla nich (tubylec strzela z ukradzionego karabinu, wyprawa odkrywa starożytny artefakt majów).

b) robią coś z czymś (naukowiec badający kryształ kosmitów)

c) specjalne przygotowane wydarzenie(bohater musi włączyć system filtracji powietrza bo inaczej cywile się poduszą, reaktor statku się przegrzewa a główny technik jest nieprzytomny itd.)

d) używają sprzętu innej cywilizacji niż własna.

I. Modyfikatory rasowe:

Wynikają one z cechy zewnętrznych /budowy organizmów mających wpływ na ogólne założenia konstrukcyjne.

0 jeżeli budowa fizyczna organizmów nie różni się w większym stopniu.

-1 jeżeli budowa fizyczna różni się w niewielkim stopniu bądź różnią się ale zasady założenia działania są ogólnie takie same np. komputer kosmitów posiadający klawiaturę jednak dziwnej budowy(przestrzenną, 3-D itd.)

-2 do -4 Jeżeli budowa fizyczna jest tak odmienna iż operacje na przedmiocie są utrudnione bądź niemożliwe lub/i wykorzystuje się inną umiejętność której postać nie posiada. Np. Kucyk obsługujący klawiaturę komputerową, człowiek próbujący aktywować magiczne gify bez udziału magii itd. .

II. Modyfikatory wynikające z dysproporcji technicznej/magicznej/wiary.

Jak wiadomo bywa tak że następują kolosalne różnice między rozwojem technologicznym, dla neandertalczyka coś takiego jak samochód czy telewizja byłoby uznane za magię. Jak przedstawić ten aspekt przedstawiają poniższe schematy

Stopień techniki

T 0 Brak technologii

T 1 czasy kamienia łupanego: kamienne narzędzia, ogień koło, początek kalendarza

T 2 epoki( brązu żelaza):wytop metalu, pierwsza waluta, statki pełnomorskie

T 3 Średniowiecze: (początek druku, pierwsza broń prochowa, siodło z strzemionami )

T 4 Renesans/ początek industrializacji: (pierwsze fabryki i maszyny parowe, technologia oparta na spalaniu materiałów pędnych, proch i broń palna) balony na ciepłe powietrze

T 5 Czasy nowożytne 1900-1960 (karabiny maszynowe, czołgi, broń atomowa, telewizja, telefony, samoloty industrializacja)

T 6 Czasy współczesne

T 7 niedaleka przyszłość: (rozpowszechnia się broń energetyczna, cybernetyka , podróże międzyplanetarne trwaj tygodnie bądź miesiące (mechy napęd antygrav, broń plazmowa jest hi-techem czyli urządzenia eksperymentalne bądź tylko dla elity )

T 8 Hi SFI: Wszystkie hi tech z T1 stają się powszechnie dostępne, podróże międzyplanetarne trwają dni. Pojawiają się urządzenia maskujące i teleportery.

T 9 Utopia naukowa: Nauka potrafi prawie wszystko, statki przemierzają kosmos w mgnieniu oka i są w stanie niszczyc planety,

T 10 Dr Who tech ;) czas nie ma znaczenia…

Stopień Magii

M 0 magia w danym świecie nie istnieje

M 1 magia mikroskopijna: w stanie naturalnym bardzo słabe efekty(światła, iluzje itp.)

M 2 magia bardzo słaba: istnieją ludzie „czujący ją” jednak nie potrafią jej wykorzystać

M 3 magia słaba: widać pewne mizerne efekty, jeżeli oczywiście ktoś szuka, pierwsi „magowie”

M 4 magia „normalna”: magia ma pewien wpływ na świat nie jest jednak to wpływ decydujący, ` pojawiają się punkty o zwiększonej mocy magicznej, zaczyna się badać ją „profesjonalnie” początki „magów zawodowych” których jest bardzo niewielu.

M 5 magia powyżej przeciętnej: magia ma widoczny wpływ na świat (można powiedzieć zaczyna się w pewnych regułach świat na niej opierać. Magowie stają się rozpoznawalnym aspektem społeczeństwa, magia staje się dziedziną nauki.

M 6 magia silna: kształtuje dany świat (można powątpiewać czy bez magii świat dałby radę istnieć), Magowie są codziennością, i jest ich wielu, niektórzy są bardzo potężni, magia jest podstawową dziedziną „nauki”.

M 7 magia potężna: świat został bez wątpienia przez nią stworzony lub jest przez nią współtworzony większość mieszkańców posiada zdolności magiczne, lub/i są one na bardzo wysokim poziomie.

M 8 magia niesamowita: świat stworzony przez magię, wszyscy lub prawie wszyscy mieszkańcy mają jakieś magiczne zdolności, nie ma prawie rzeczy niemożliwych.

M 9 Magia: magia przez duże M myśl tworzy rzeczywistość, magia pozwala stworzyć wszystko.

Stopień Wiary

S 0 Bogowie nie istnieją bądź umarli, modlitwy idą w próżnię.

S 1` Bogów nadal brak, modlitwy i wara zaczynają być jednak powoli obecne jako forma „mocy” małej i jeszcze bez ujścia, początki kultów.

S2 Z Bogowie mają oficjalnie kulty, świątynie, święta jednak nadal bez oficjalnych odpowiedzi. wiara jako moc jest poniżej przeciętnej brak widocznych cudów albo są one mikroskopijne.

S 3 Bogowie nie wiadomą niby nie istnieją ale pewne aspekty przekonują że „coś musi być na rzeczy”, zdarzają się małe cuda, ale o znaczeniu lokalnym i bardzo rzadko, wiara ma pewne znaczenie ale głównie pod względem psychologicznym, nie kształtuje w żaden sposób świata.

S 4 Bogowie istnieją, albo przynajmniej jakaś siła nadprzyrodzona, cuda się zdarzają czasem , wiara nabiera znaczenia w życiu zwykłych ludzi. Religia nabiera na znaczeniu.

S 5 Bogowie istnieją to fakt bez wątpliwości. Kontakty z wiernymi sporadyczne, religia staje się ważnym elementem życia. Wiara zaczyna być dziedziną nauki.

S 6 Bogowie są i mają się dobrze ingerencje w świat śmiertelników. Wiara jako gałąź nauki nabiera na znaczeniu, cuda zaczynają być codziennością, Wiara potrafi dokonywać małych cudów. Świat mógł zostać stworzony przez wiarę.

S 7 Bogowie chodzą wśród śmiertelników. Wiara czyni cuda, Wiara jest podstawową gałęzią nauki. Świat stworzony przez wiarę. Ma znaczenie w funkcjonowaniu świata.

S 8 Cuda o znaczeniu kontynentalnym zaczynają być codziennością. Prawdziwa wiara przenosi góry, Bogowie powstają z dnia na dzień

S 9 Wszystko tworzy się przez wiarę, bądź bogów, wiara motorem światów.

Jak przekłada to się na mechanikę gry.


Poziom technologii/magii/ wiary

Skutki

4 i wyżej poniżej rasowego poziomu

technologicznego/magicznego/wiary



-2 do -6 do testu maszyneria jest tak stara że bez specjalistycznej literatury nie jesteś w stanie powiedzieć co to robi/ zaklęcie tak prymitywne;słabe że łatwo je uszkodzić /wiara tak słaba że nie masz się czego uczepić.

1 ,2,3 stopnie poniżej rasowego poziomu

technologicznego/magicznego/wiary



+3/+2/+1 do testu znasz zasadę działania/ uczyłeś się o tym/ twój dziadek miał taki na strychu/ modlitwa znana każdemu/zaklęcie z magicznego przedszkola

Taki sam poziom:

Bez modyfikatorów

1 ,2 stopnie wyżej od rasowego poziomu technologicznego/magicznego/wiary

-1 do testu coś jest nowoczesne(w twoich czasach jest może hi techem), zaklęcie bardziej zaawansowane od tych których się uczyłeś/ modlitwa lub psalm o wiele bardziej złożony niż od tych które poznałeś

3 stopnie wyżej od rasowego poziomu technologicznego/magicznego/wiary

-2 do -6 do testu coś jest tak nowoczesne że przerasta twoje pojmowanie, możesz znać zasadę działania ale twoje założenia mogą być błędne. / Zupełnie nowy rodzaj magii/ wiara jest zbyt dziwna jak dla ciebie.

Według więc tej tabelki Ludzie będą T6-T7(setting SF liczymy T7) M 3-M 4( damy M 3) i S 2-S 3( policzmy S 3) Czyli Ludzie T7/ M 3 / S 3

Kucyki natomiast T 4/ M 6 / S7( ostatnie głównie z powodu Luny i Celestii).

Dla więc przykładu: Ludzie będą śmiali się z urządzeń technicznych kucyków +1 do testów z nimi związanych, magia będzie dla nich o wiele za skomplikowana -2 ( jeżeli ktoś para się magią -1), wiara kucyków będzie dla ludzi co dziwna więc wszelkie rytuały -3(osoby duchowne,cudotwórcy -2)

Kucyki z drugiej strony będą patrzyły na ludzką technologię jak na czarną magię -2 do testów ( fanatycy technologii -1), magia będzie dla nich trywialna i prymitywna +1, podobnie jak system wierzeń i rytuałów +1 do rytuałów.

III. Inne modyfikatory:

+1 do +6 znajoma budowa – pracowałeś już na czymś takim, znasz to z codzienności, może miało Inny kolor bądź kształt ale bez wątpienia to parowóz (np. pilot przeniesiony w czasie z okresu I wojny światowej leci w małej awionetce, że bardzo przypomina( w założeniu) jego stary myśliwiec ma +3 do testu ) Im wyższy wynik tym bardziej znajomy, znany jest ci to przedmiot.

+2 do -4 instrukcja obsługi/obrazki/ tekst na ekranie – czasami drobny symbol zdradza funkcję i podpowiada co zrobić dalej. Gorzej gdy jest to tekst a nie umiemy go przeczytać. Negatywny modyfikator liczy się w momencie gdy do użycia przedmiotu należy wykonać określone czynności(np. uruchomić najpierw procedurę startową) bądź też poszczególne informacje wyświetlane są na ekranie np.: Marek znajduje deskę rozdzielczą z wieloma czerwonymi guzikami nie zna języka -3 więc ignoruje ekrany komputerowe ale nad guzikami są wielkie obrazki +2 więc naciska odpowiedni guzik… tak sądzi.

-2 do -4 nie mam zielonego pojęcia- twoja postać nie ma odpowiedniej umiejętności by skorzystać z urządzenia/czaru/artefaktu. Może robi to na żywioł i naciska co popadnie? Wiadomo jak się to może skończyć…

+2 do -2 Mamy czas/Nie mamy czasu – „gdy się człowiek śpieszy to się Diabeł cieszy…” gdy postać robi coś szybko lub w stresie to się możne pomylić. I odwrotnie gdy postać się nie śpieszy tj zużywa 2 krotnie więcej czasu +1 lub 4 krotnie to +2 po prostu trzy razy sprawdzi nim naciśnie .

+2 do -6 Skomplikowanie urządzenia …naciśnij klawisz kasujący, reformatowywujące głowicę wewnętrzną, następnie … Urządzenie/zaklęcie/ rytuał jest bardzo łatwy lub bardzo skomplikowane. Ten modyfikator może być zmienny dla tego samego urządzenia dla przykładu latarka/ łatwe zaklęcie czy też rytuał mogą być proste +1w użyciu , ale naprawa zepsutej latarki/ źle rzuconego zaklęcia bądź rytuału może być już pewnym wyzwaniem -1.

+1do +3 zrobiłem to raz to zrobię po raz kolejny- gdy postać nabiera praktyki, robi coś po raz kolejny, przejdzie szkolenie będzie łatwiej nie?

+1/+2 Fanatyk … Czy to nie jest jakiś rodzaj kondensatora molekularno-kwantowo-cząstecznkowego? Postać jest fanatykiem jakiejś dziedziny po prostu wie o wiele więcej od innych i o wiele więcej zrozumie np. Twilight była by fanatykiem magii.

+ Modyfikatory sytuacyjne: postać jest zmęczona, wypoczęta, spita ,ma jakąś pomoc… ? dodaj odpowiednie modyfikatory.

IV. Testujemy umiejętność związaną najbliżej z dziedziną naszych zainteresowań jak nie mamy to spryt (czary i mechanika) bądź duch(wiara, cuda bądź niektóre czary) + dodajemy wszelkie modyfikatory.

W wypadku gdy:

A. Osiągniemy co najmniej 1 przebicie- wykonujemy akcję którą zamierzaliśmy bez problemów

B. Osiągnęliśmy sukces rzucamy kością K20 i dodajemy wynik rzutu na umiejętność +/- wszelkie modyfikatory .

C. Nie udało się rzucamy kością K20+ odejmujemy wszelkie negatywne dodajemy pozytywne modyfikatory

1 Na kości umiejętności/cechy skucha rzuć k20 i odejmujemy wszelkie NEGATYWNE modyfikatory.

Co się jednak stanie gdy się nie uda?

1- katastrofa „myślę że nie powinno tak migać…” wyjątkowo spektakularnie dochodzi do zniszczenia przedmiotu, komputer się przepala, telewizor wybucha, zaklęcie trafia szlagi( miast króliczków są smoki), rytuał przynosi odwrotny skutek. MG niech poniesie wodza fantazji to może/powinno spowodować zagrożenie dla gracza. Przedmiot jest raczej nie do odratowania.

2-3- rozwalone na amen „nie przejmuj się tutaj się wyklepie tam odmaluje i będzie jak nowy…” maszyny poważnie się niszczą, zaklęcia działają ale jakoś inaczej , psalmy zakończyły się tak okropnie że aż kapłan poczerwieniał ze wstydu. Przedmiot przestaje działać można go uratować ale wymagany jest test odpowiedniej umiejętności (naprawy ,magii, obrzędów) z modyfikatorem -4 który trwa 2k6 jednostek czasu ( każde przebicie w teście skraca czas o połowę).

4-6 - Coś się ułamało „ po prostu dotknęłam i poszło”. Jw. ale test odpowiedniej umiejętności (naprawy ,magii, obrzędów) jest z modyfikatorem -2 który trwa k6 jednostek czasu (każde przebicie skraca czas o połowę)

7-8- To było straszne „ zaczęło świecic wytrzymałem, gdy buczało miałem pietra ale gdy zaczęło lewitować rzuciłem to w cholerę i przybiegłem tutaj…”. Rzecz robi coś bardzo dziwnego(buczy, świeci, porusza się itd.) gracz zdaje test Ducha minus poziom skomplikowania urządzenia jeżeli nie zda odsuwa się gwałtownie od przedmiotu(najczęściej z okrzykiem grozy od przedmiotu). I nie może wrócić ani próbować niczego robić do czasu aż się uspokoi kolejny test ducha z modyfikatorem -2 . Jedynka na kości ducha oznacza Pańkę na całego( decyzja MG).

9-12- Nie o to chodziło „Prosiłem o otworzenie bramy nie uruchomienie zraszaczy!!!” Działa… ale nie o to chodziło. Zamiast bazy danych włącza się muzyka organowa na cały regulator, zaklęcie zamiast strażników przywołuje strażaków, rytuał deszczu przywołuje czekoladowy deszcz. Wydarzenia powinny być humorystyczne, bądź neutralne, chociaż może być nieprzyjemne dla gracza/graczy.

13-17- I nic. „ Pół godziny stukałem w klawiaturę a nie opuściłem nawet głównego menu… ”Nic się nie dzieje, albo postać wróciła do punktu wyjścia. Po prostu trzeba spróbować jeszcze raz.

18-19- Przełom „ Mam cię teraz inaczej zaśpiewasz…” Teraz test się nie udaje, ale postać zaczyna chwytać, do końca sceny postać ma +2 do testów z tym samym przedmiotem.

20 i więcej – Eureka „I w tedy otworzyłem ten zamek…” Postać wykonuje to co zamierzała.

Przykład. Najemnik Stefan znalazł dziwny kawał patyka. Po paru piwach ubzdurał sobie że to czarodziejska różdzka a że w młodości czytał Harrego Pottera postanowił poczuć się jak czarodziej. Nie wie jednak że ma racje. I to naprawdę czarodziejska różdżka.

Różdżka pochodzi z starych czasów gdy magia na ziemi była silniejsza więc( -1 za magię), została stworzona przez ludzi więc nie ma negatywnych bonusów za budowę 0. Stefan wie jak się nią posługiwać (kto nie wymachiwał róźdźką w dzieciństwie i nie ćwiczył „drętwoty” +1), chociaż nie ma zielonego pojęcia o magii (-2) i do tego jest pijany (-1). Na każdy głupi potrafi machać różdżką (0 do skomplikowania przedmiotu). Że nie ma czarowania więc używa swojego sprytu K8.

Rzuca i otrzymuje 7 minus 3 to 4 czyli sukces. Na K20 wypadło 6+(7 z rzutu na spryt – modyfikatory)= 10 zdarza się coś ale nie o to chodziło(problem jest taki że gracz nie sprecyzował co ma się stać: MG wybieraj.

Gdyby mu się udało z przebiciem czytaj wyrzucił 11 także rzucił by JAKIEŚ zaklęcie

Gdyby wyrzucił 6 oblał by test czyli osiągnął by po odpowiednich działaniach wynik 3 , albo by się popsuła albo zaklęcie wyszło by bardzo pokręcone.

Na 1 na kości sprytu wyszedł by wynik 2 czyli jak wyżej.



Inny przykład bardziej nam bliski (nie mogłem się powstrzymać ).

Pinkie Pie wchodzi do pustego pomieszczenia z wieeelkim komputerem zajmującym całe pomieszczenie z ekranem na całą ścianę. Pinkie miała okazje zagrać w grę komputerową na laptopie a że logika Pinkie Pie mówi że większe jest lepsze już nie może się doczekać jaka: super/ekstra/fajnozajebista™ gra jest tutaj. Normalnie z powodu budowy nie przystosowanej do kopytek byłby -2 trudności z klawiaturą ale to Pinkie (nawlekła by igłę szybciej od zawodowej szwaczki gdyby musiała) przez to także ignoruje -2 z powodu różnicy poziomów technologicznych (jest przecież na tym samym poziomie… daa). Nie przejmuje się tym że nic nie wie o komputerach (-2), a że używała już komputera (+1) to wie jak włączyć grę(+1). Komputer jest cholernie skomplikowany (-4) do tego nie rozumie informacji na ekranie (-2). Do tego wszystkiego rozsadzają ją emocje przez to naciska klawisze jak szalona (-1), ona chce zagrać w jakąś super/ekstra/fajnozajebistą™ grę…!!! Wszystko to daje modyfikator bazowy -7 Pinkie nie przejmuje się jednak i używa swojego sprytu. Osiąga niesamowity wynik 17 co po odjęciu -7 daje 10 czyli aż 2 przebicia. Pinkie jakimś cudem omija hasło zabezpieczające i włącza „grę”, Pojawiły się na ekranie jakieś dziwne kształty… jakby kontury, na ekranie widnieje wiele kwadracików, kółeczek , linii prostych i iksów … po 10 minutach zabawy w „przypisz iksa do figury geometrycznej” włączyły się cyferki, i nie wiadomo dlaczego Pinkie poczuła nagle jakby coś zepsuła, biegnie poszukać kogoś by się o to zapytać. W tym samym czasie zegar odmierzający minuty do rozpoczęcia uderzenia nuklearnego tyka.




©operacji.org 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna