"Alex Cross" pressbook



Pobieranie 388,54 Kb.
Data28.12.2017
Rozmiar388,54 Kb.




Tytuł oryginalny: Alex Cross

Reżyseria: Rob Cohen

Scenariusz: Marc Moss, Kerry Williamson na podstawie powieści „Cross” Jamesa Pattersona
Wykonawcy:

Tyler Perry doktor Alex Cross

Edward Burns Thomas Kane

Matthew Fox Picasso

Jean Reno Giles Mercier

Carmen Ejogo Maria Cross

Cicely Tyson Nana Mama

Rachel Nichols Monica Ashe

John C. McGinley kapitan Richard Brookwell

Werner Daehn Erich Nunemacher

Yara Shadidi Janelle Cross

Sayeed Shadidi Damon Cross

Bonnie Bentley detektyw Jody Klebanoff

Giancarlo Esposito Daramus Holiday



Stephanie Jacobsen Fan Yau Lee
Muzyka: John Debney

Zdjęcia: Ricardo Della Rosa

Montaż: Thom Noble, Matt Diezel

Scenografia: Laura Fox

Dekoracje: Charles Varga

Efekty specjalne: Russell Tyrrell

Kostiumy: Abigail Murray

Producenci: Bill Block, Paul Hanson, James Patterson, Steve Bowen, Randall Emmett, Leopoldo Gout

Producenci wykonawczy: George Furla, Stepan Martirosyan, Remington Chase, Jeff Rice, Ethan Smith, John Friedberg, Christopher Corabi, Jan Kornelin, Marina Grasic, Steve Bocsi

Produkcja: Block/Hanson – James Patterson Entertainment Production – Emmett/Furla Film – Envision Entertainment – Summit Entertainment, USA 2012

Czas: 101 min.

Premiera światowa: 17.10.2012 r.

Premiera polska: 9.11.2012 r.

Dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland

Dozwolony od lat: 15

O filmie
Matthew Fox (serial „Zagubieni”), Jean Reno („Kod da Vinci”) oraz Tyler Perry po raz pierwszy jako Alex Cross - bohater bestsellerowych thrillerów Jamesa Pattersona, policjant i psycholog, który specjalizuje się w tropieniu seryjnych zabójców. W dwóch słynnych filmach, „Kolekcjonerze” i „W sieci pająka", w tę postać wcielił się Morgan Freeman. W nadchodzącym filmie Alex Cross tropi Picassa, znanego też jako Rzeźnik ze Sligo, który zabija dla czystej przyjemności. Kiedy policjant uniemożliwi jedno z jego zabójstw, przestępca zemści się krwawo, wyzwalając pokłady przemocy, której skali nikt sobie nie wyobrażał…

Powrót detektywa
Detektyw i psycholog Alex Cross z Waszyngtonu (w nowym filmie – z Detroit) jest bohaterem cyklu siedemnastu bestsellerowych, powieściowych thrillerów autorstwa Jamesa Pattersona (kolejny ma mieć premierę w 2013 roku), doskonale znanych także i w Polsce. Pierwszy z nich ukazał się w 1993 roku. Błyskotliwy analityk, Cross pojawił się w dwóch przyjętych z uznaniem filmach – „Kolekcjoner” („Kiss the Girls”, 1997, reż. Gary Fleder ) oraz „W sieci pająka” („Along Came a Spider”, 2001, reż. Lee Tamahori), w których charyzmatyczną kreację stworzył Morgan Freeman.
Nowa produkcja o przygodach Crossa jedynie luźno bazuje na powieści „Cross”, a Tyler Perry to „nowa twarz” jej bohatera. – Jestem przekonany, że fani powieści oraz filmów z Morganem Freemanem w roli Crossa mogą być zaskoczeni naszym wyborem. Ale Tyler Perry jest doskonały i bliski powieściowego oryginału: u Pattersona Cross ma około czterdziestki, jest duży i dość ciężki. Wypisz wymaluj Tyler – mówił reżyser Rob Cohen. Aktor deklarował zaś: – Morgan był doskonały w tej roli, musiał stawiać czoło wielkiemu złu, ale nie ulegał terrorowi i sam budził dreszcz. Chciałem stać się jego godnym następcą.
Pisarz i zarazem współproducent filmu od początku był wielkim entuzjastą tej aktorskiej kandydatury: – W sensie fizycznym Tyler jest właściwie idealny. Myślę też, że pozytywnie zaskoczy widzów, którzy kojarzą go głównie z rolami komediowymi. Takiego występu jak w naszym filmie nie miał jeszcze na swoim koncie.
Producent Bill Block tak tłumaczył powrót do postaci Crossa: – Jim Patterson powołał do życia Crossa dwadzieścia lat temu. Były to przede wszystkim thrillery koncentrujące się na policyjnych procedurach. Dziś mamy mnóstwo telewizyjnych seriali w podobnej konwencji. Chcieliśmy więc pójść o krok dalej. Postawiliśmy na widowiskowość niedostępną dla małego ekranu. Ten film jest ważny również dlatego, że daje nam pojęcie o początkach działalności Crossa. Producent Paul Hanson dodawał: – Chodziło nam o coś więcej niż o jeszcze jedną emocjonującą opowieść o polowaniu na nieuchwytnego mordercę. Chcieliśmy pokazać atrakcyjne lokalizacje i dynamiczne sceny akcji, nie do osiągnięcia w telewizji. Musieliśmy więc pozyskać reżysera o wizualnej wyobraźni i doświadczeniu.
Dlatego zwrócono się do Roba Cohena, który największe sukcesy odnosił w latach 90., reżyserując takie hity, jak „Ostatni smok” z Seanem Connerym czy „Szybcy i wściekli” z Vinem Dieselem. Cohen zgodził się, bo miał ochotę na realizację thrillera łączącego psychologiczne napięcie

i szarpiącą nerwy akcję. By upewnić się, że proponowany przez producentów wybór aktora jest właściwy, musiał przekonać się o jego talencie. Obejrzał sceniczną wersję hitu „Madea's Family Reunion”. Był pod wrażeniem: – Tyler jest rzeczywiście potężny – śmiał się. – Spotkałem się z nim po spektaklu i uspokoiłem go: zrobimy z ciebie gwiazdę kina akcji, już moja w tym głowa. A potem zadzwoniłem do Billa Blocka



i powiedziałem, że pomysł, by Tyler ze swoją aparycją, zdolnościami aktorskimi i wielce charakterystycznym głosem zagrał Crossa, to rzeczywiście strzał w dziesiątkę.
Patterson, jako jeden z producentów filmu, też był zadowolony: – Morgan był i jest wielki jako aktor. Ale muszę przyznać, że Tyler jest bliższy postaci Crossa, tak jak ja ją wymyśliłem. Poza tym jego wiek, rzecz jasna, gwarantuje, że będzie niezwykle wiarygodny w sekwencjach akcji.
Tyler, by zagrać Crossa, odchudził się nieco i przeszedł intensywny trening sztuk walki Krav Maga, stosowanych przez agencje wywiadu i ochrony na całym świecie: – Nieźle się napociłem. Dawali mi wycisk trzy razy w tygodniu. Nigdy jeszcze w tak krótkim czasie nie skopałem tylu tyłków – żartował. By jeszcze lepiej przygotować się do roli, pod czujnym okiem specjalisty od uzbrojenia Darcy'ego Leutzingera uczył się posługiwać bronią, a z pewnym detektywem z wydziału zabójstw z Atlanty odbył sporo kursów, obserwując detale jego pracy.

Zły wbrew schematom
Cohen bardzo chciał uniknąć obsadzenia w roli głównego, przerażającego „czarnego charakteru” aktora kojarzącego się z tego typu repertuarem. – Przyszedł mi na myśl Matthew Fox – mówił. – Spotkałem się z nim przy pracy nad innym projektem, który w końcu się nie zmaterializował, ale wielkie wrażenie wywarła na mnie intensywność środków wyrazu, jakimi dysponuje Matthew. Pomyślałem, że nie miał okazji zagrać tego typu postaci i że się sprawdzi w takiej roli. Tak też się stało. Zobaczycie złoczyńcę naprawdę niepodobnego do dotychczasowych. Fox musiał się poświęcić jeszcze bardziej niż Perry. Radykalnie schudł i wyhodował mięśnie. Bo przecież miał wyglądać właśnie tak – jak potężnie umięśniony szkielet. Aktor zdawał sobie sprawę, że będzie musiał ciężko pracować nad wyglądem: – Rob uprzedził mnie o tym na miesiące przed zaplanowanymi zdjęciami. Picasso, którego gram, ma wyglądać jak pełen zabójczej energii obsesjonat. A więc nie było wyjścia – musiałem się mocno skatować.


Bezwzględny pojedynek
Cohen i Patterson opowiadali, że konstruując postać Crossa mieli na myśli klasyczne postaci amerykańskiego kina, zwłaszcza samotnych szeryfów z westernów. – Cross to wysoce cywilizowany człowiek, który w miarę rozwoju akcji zmienia metody swego postępowania pod wpływem Picassa i musi uważać, by nie przekroczyć niebezpiecznej granicy. Natomiast chora logika postępowania Picassa każe mu wierzyć, że czyni dobro, ponieważ w momencie zadawania ofiarom śmierci i bólu, daruje im wolność. Tak mówił o swej postaci Fox: – W swoim pojęciu Picasso uwalnia tych, których zabija, ofiarowuje im moment prawdy. Myślę, że uważa się za swego rodzaju egzystencjalistę i proroka, ale staje się siewcą chaosu.
W roli partnera Crossa, Tommy'ego Kane'a, Cohen z rozmysłem obsadził Edwarda Burnsa („Szeregowiec Ryan”, „Holiday”, „Człowiek na krawędzi”). – Tommy sprawia wrażenie człowieka, który przechodzi przez życie, czerpiąc z niego maksimum radości. Z sukcesem, jeśli tylko się da, unika zbędnego cierpienia. Z kolei tata Eddiego i wielu członków jego rodziny to policjanci. Więc Ed do roli Tommy'ego był po prostu idealny. Burns komentował: Kane rozumie, że Cross jest mózgiem tej operacji, prawdopodobnie też Alex ocalił mu kiedyś życie. Niepokoi się jednak o Crossa i o kierunek, jaki przyjmuje ta zabójcza gra. Rachel Nichols (serial „Zabójcze umysły”, „Conan Barbarzyńca”, „Star Trek”) zagrała Monicę Ashe, współpracowniczkę policji, z którą Tommy'ego łączy tajny romans. Tak o aktorce mówił Cohen: – Rachel jest świetnie wykształconą kobietą, która imponuje pewnością siebie na pograniczu bezczelności – uwielbiam to. Właśnie ktoś taki był nam potrzebny do roli Ashe, by oddać jej inteligencję i siłę. Taką osobę niełatwo złamać.
By uwiarygodnić relacje dwóch głównych bohaterów Cohen zabronił Perry'emu i Foxowi utrzymywania kontaktów podczas zdjęć: – Mieli w pewnym sensie pozostać dla siebie zagadką, jak bohaterowie filmu, których łączy nienawiść i dziwaczna więź. Moi aktorzy byli więc jak bokserzy w ringu. Gdy wychodzili ze swych narożników, rzucali się poniekąd do bezwzględnej walki.
Perry wspominał swe jedyne spotkanie z Foxem tuż przed zdjęciami: – Przedstawiłem się i on się przedstawił. I to było na tyle. Widzieliśmy się tylko na planie, jako postaci z filmu. Prywatną znajomość zawarliśmy tak naprawdę dopiero po zakończeniu pracy.
Do ważnej roli Merciera pozyskano międzynarodowego gwiazdora Jeana Reno, który zasłynął rolami u Luca Bessona („Wielki błękit”, „Nikita”, „Leon zawodowiec”). Reno doskonale sprawdza się zarówno w rolach komediowych (filmy z cyklu „Goście, goście”), jak i w dramatycznych („Margaret”). Jak wiadomo, Francuz doskonale czuje się także w amerykańskim kinie gatunków („Ronin”, „Godzilla”), więc z ochotą przyjął złożoną mu propozycję.

Magiczne Detroit
Zdjęcia ruszyły 6 sierpnia 2011 roku w Cleveland, w stanie Ohio. Choć akcja filmu rozgrywa się w Detroit, w Cleveland zaproponowano filmowcom bardzo atrakcyjne ulgi podatkowe. Dom Crossów sfilmowano w podmiejskiej dzielnicy Cleveland Heights. Inne lokalizacje to restauracja XO Prime Steak, elegancka rezydencja na brzegu jeziora Erie w Bratenahl, prom na Cuyahoga River, posterunek policji oraz budynek Stan Hywet Hall & Gardens w Akron, który zagrał filmową posiadłość Gilesa Merciera. Jedną z bardziej dramatycznych i widowiskowych scen, okraszoną potężną eksplozją, nakręcono w pobliżu budynku sądu Cuyahoga County Courthouse. Dzięki uprzejmości władz na trzy dni pobliskie skrzyżowanie praktycznie wyłączono z ruchu.

16 września zakończono pracę w Cleveland, po czym na dwa tygodnie przeniesiono się do Detroit. Kręcono tam panoramy miasta i wiele detali architektonicznych. – Fotografowie i filmowcy uwielbiają to miasto, ze względu na niezwykłą architekturę i światło, które pozwala osiągać bardzo zróżnicowane efekty – tłumaczyła scenografka Laura Fox. – Detroit, kiedyś wielkie centrum przemysłu samochodowego, dziś częściowo się rozpada, a częściowo trwa; myślę, że widać też, że nowy rodzaj przemysłu zaczyna mu przynosić stopniowe odrodzenie – mówił Cohen, który w scenariuszu własnoręcznie dopisał refleksje Merciera podczas rozmowy z Crossem na temat miasta.



Kręcono zatem w General Motors Heritage Center, gdzie znajduje się unikatowa kolekcja historycznych samochodów czy w opuszczonej w 1958 roku fabryce Packarda. Wykorzystano też niezwykłą scenerię zabytkowego Michigan Theatre i sąsiadującego z nim zabytkowego parkingu, gdzie miała miejsce finałowa walka Crossa i Picasso. Matthew Fox zwisał na linie bardzo wysoko nad ziemią. – Dobrą robotę wykonali kaskaderzy, ale i ja sam musiałem trochę powisieć – śmiał się aktor. – Na szczęście nie mam lęku wysokości.
O aktorach
Tyler Perry (Alex Cross)
Urodził się 14.09.1969 roku w Nowym Orleanie, stan Luizjana. Dramaturg, aktor, scenarzysta, producent telewizyjny i filmowy. Wychowany w nędzy, wybił się dzięki autobiograficznej prozie i sztukom. Największy sukces odniósł wśród afroamerykańskiej publiczności serią komediowych filmów o babci Madei, których był scenarzystą, reżyserem i aktorem.
Filmografia (wybór):
2002 – Madea's Family Reunion (V), 2003 – Madea's Class Reunion (V), 2005 – For Colored Girls (tylko scenariusz i reżyseria) , Z pamiętnika wściekłej żony (Diary of a Mad Black Woman, tylko reżyseria), 2007 – Daddy's Little Girls (DVD: Moje córki), Moja wielka wściekła rodzina (Madea's Family Reunion), 2008 – The Family That Preys, Meet the Browns, 2009 – Star Trek (Star Trek), 2010 – Małżeństwa i ich przekleństwa 2 (Why Did I Get Married Too?), 2011 – A Madea Christmas (V), 2012 – Good Deeds, Alex Cross (Alex Cross)
Matthew Fox (Picasso)
Urodził się 14.07.1966 roku w Abington, stan Pensylwania. Po studiach na wydziale ekonomii Uniwersytetu Columbia myślał o karierze na Wall Street, ale po sukcesach jako model i kilku występach w reklamówkach telewizyjnych, wybrał karierę aktorską. Zdobył uznanie występem w serii „Ich pięcioro”, a największą popularność przyniosła mu rola Jacka Shepharda w serialu „Lost” („Zagubieni”, 2007–2010).
Filmografia (wybór):
1993 – My Boyfriend's Back (DVD: Mój chłopak zombie), 1994 - Table of Five (seroal TV, 142 odc. w latach 1994 – 2000, Polsat, TVP: Ich pięcioro), 1999 – Behind the Mask (TV), 2006 – We Are Marshall (DVD: Męska gra), Smokin' Aces (DVD: As w rękawie), 2008 – 8 części prawdy (Vantage Point), Speed Racer (Speed Racer), 2012 – Alex Cross (Alex Cross), Emperor

O twórcy filmu
Rob Cohen (reżyseria)
Urodził się 12.03.1949 roku w Cornwall, stan Nowy Jork. Uczył się się na Uniwersytecie Harvarda, gdzie otrzymał dyplom w dziedzinie antropologii. Karierę filmową rozpoczął na drugim roku studiów, jako asystent reżysera Daniela Petrie przy telefilmie „Silent Night, Lonely Night”. Jego debiutem reżyserskim był rozgrywający się w środowisku studenckim film „A Small Circle of Friends” (1980) z Bradem Davisem i Karen Allen, opowiadający romantyczną historię osadzoną w klimacie kontestacji lat 60. na rodzimej uczelni Cohena. Po ukończeniu studiów Cohen przeniósł się do Los Angeles, gdzie rozpoczął współpracę z International Famous Agency, a potem z 20th Century Fox Television jako producent telewizyjny. Następnie był producentem filmowym w filii kinowej słynnej muzycznej wytwórni Motown. W 1978 roku założył własną firmę producencką, która wyprodukowała m.in. „Chwasty” z Jackiem Nicholsonem i Meryl Streep oraz „Czarownice z Eastwick”.
Filmografia:
1980 – A Small Circle of Friends, 1984 – Scandalous, 1993 – Smok – historia Bruce'a Lee (Dragon – the Bruce Lee Story), 1996 – Tunel (Daylight), Ostatni smok (Dragonheart), 1998 – The Rat Pack (HBO, DVD: Ludzie rozrywki), 2000 – Sekta (Skulls), 2001 – Szybcy i wściekli (Fast and Furious), 2002 – xXx (xXx), 2005 – Niewidzialny (Stealth), 2008 – Mumia: Grobowiec cesarza smoka (The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor), 2012 – Alex Cross (Alex Cross)





©operacji.org 2017
wyślij wiadomość

    Strona główna